28 Vårt Malmö De flesta bilister kör alldeles för fort på Nobelvägen mellan Sallerupsvägen och Hornsgatan. Det menar Julia Wetterling, och i sitt Malmöinitiativ begär hon fler fartdämpande åtgärder. – Jag har själv blivit vittne till flera olyckor. Hastigheterna på Nobelvägen måste ner. Nobelvägen är en av de största, längsta och tyngst trafikerade gatorna genom centrala Malmö. Från Dalaplan i söder till rondellen vid Hornsgatan i norr där Ellstorp, Östervärn och Värnhem möts. Just i den norra änden, mellan nämnda rondell och Sallerupsvägen bor sedan fyra år Julia Wetterling. – Nog visste jag att det var mycket trafik på Nobelvägen innan jag flyttade hit, men att det var så här mycket insåg jag inte, säger hon. Få håller hastigheten Problemet är emellertid inte i första hand mängden trafik, utan farten. – Det är klart att bullret är störande, men det är trafiksäkerheten som oroar mig mest. Maxfarten är 40 kilometer i timmen, men det håller nästan inga bilar. De flesta kör långt över det. Under de år jag har bott här har det skett väldigt många olyckor. Jag har själv blivit vittne till flera stycken, varav en med dödlig utgång. Med sitt Malmöinitiativ vill Julia Wetterling uppmärksamma behovet av fler hastighetsdämpande åtgärder, till exempel farthinder eller digitala skyltar som visar fordonens hastighet. Satsning på lägre fart Malmö stads tekniska nämnd beslutade i våras om en stor satsning på hastighetsdämpande åtgärder genom ombyggnad av flera breda huvudgator, bland dem Amiralsgatan, Södra Förstadsgatan och Föreningsgatan. Norra delen av Nobelvägen ingår för närvarande inte i planerna. – Vi gör varje år en sammanvägning av bland annat aktuell trafik- och olycksstatistik och inrapporterade ärenden från Malmöborna, berättar Peter Håkansson, sektionschef på fastighets- och gatukontorets mobilitetsenhet. Börjat titta på området Enheten väljer sedan ett antal platser som man prioriterar, där åtgärder gör mest nytta och kommer flest till gagn. – Just nu tittar vi faktiskt på Nobelvägens norra ände och cirkulationsplatsen där, som behöver byggas om inför framtida trafik med Malmöexpressbussar. – I det arbetet ingår även analyser av trafiksäkerhet och upplevd trygghet. Vi hoppas kunna påbörja en ombyggnad 2023–24, säger Peter Håkansson. Text Tobias Christoffersson Malmöinitiativet Fakta På malmo.se kan alla Malmöbor lämna medborgarförslag, diskutera och rösta på andra Malmöinitiativ. När ett förslag får minst 100 röster tas förslaget upp i berörd nämnd. I varje nummer av Vårt Malmö lyfter vi ett initiativ. Ta chansen att påverka! malmo.se/initiativet facebook.se/ malmöinitiativet 10 Så här många röster har varje pågående initiativ fått hittills. Du hittar alla på: malmo.se/initiativet 451 Gör det enkelt och lagligt att rädda bra mat populäraste initiativen 414 Vi vill ha övergångsställen på Lugnet 243 Skapa rewilderingområde med ekodukt 189 Mer cykling åt folket – Aktivitetspark i Tygelsjö 184 Behov av npf-samordnare 181 Basketplaner på Ribban och Västra hamnen 179 Utomhusbassäng i västra Malmö 177 Fotbollsmål vid Vanåsparken 153 Vindskydd och bastu vid brygga 10 149 Mural street art mur vid Spårvägen–S Förstadsg. ”Det finns farthinder på vissa delar av Nobelvägen, men inte här. Sträckan mellan rondellen och Sallerupsvägen närmast uppmuntrar till att gasa på vilket också många gör”, säger Julia Wetterling som i sitt Malmöinitiativ föreslår fler hastighetsdämpande åtgärder. Foto Miriam Preis ”Hastigheten måste ner på Nobelvägen” Jag har själv blivit vittne till flera olyckor.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=