28 Vårt Malmö Nyhet Vattentillförseln till diskmaskinen fungerar plötsligt inte. Då sitter husvärd Michael Sandlund beredd att hjälpa till i ett videosamtal. Den digitala tjänsten "MKB Husvärd online" är ytterligare ett sätt att ge alla som bor hos MKB snabb och enkel service. Pandemin har gjort allt fler vana vid att både söka och få hjälp digitalt. Så att inrätta ytterligare en väg till hjälp och service för det kommunala bostadsbolagets kunder ligger verkligen rätt i tiden. MKB får in en stor mängd serviceärenden årligen. Syftet med digitala hjälpmedel är dels att öka tillgängligheten, dels att frigöra resurser för att kunna höja kvaliteten på de mänskliga kontakterna. Service direkt Handlar det om ett enklare problem som hyresgästen kan lösa på egen hand, hjälper husvärden till direkt – med mobilkamerans hjälp. Behövs det ett hembesök så bokas det in och den husvärd som kommer vet redan på förhand vad saken gäller. – Det handlar om tillgänglighet, att kunna ge service direkt och kanske till och med lösa problemet under ett första videosamtal, berättar verksamhetsutvecklare Petter Lindbjer. – Att ringa kundtjänst är lite som att ringa sjukvårdsupplysningen 1177, de kan alltid skicka dig vidare till rätt hjälp. Men att prata med husvärden online är som att prata direkt med doktorn, fortsätter Petter Lindbjer. Bättre förberedelse Husvärden Michael Sandlund ser flera fördelar med att kunna ta emot serviceärenden genom den nya tjänsten. Förutom att en hel del mindre ärenden kan lösas under samtalets gång, är det enklare att skicka rätt hjälp till kunden om det behövs ett fysiskt besök. – I bästa fall löser vi det redan under samtalet, tack vare kameran som blir mina ögon i kundens lägenhet. Annars är målet att Enkel och snabb hjälp när MKB testar videosamtal Att prata med husvärden online är som att prata med doktorn direkt. Fakta Så här fungerar MKB:s "Husvärd online" via hem- sidan eller MKB–appen: • Den som bor hos MKB kan boka ett 30-minuters videosamtal i kalendern och får ett bekräftelsemejl på vald tid, med en länk till ett videosamtal. • När mötet börjar kopplar husvärden in kunden. Det är viktigt att samtalet tas hemma så att man tillsammans kan ”gå igenom” lägenheten och försöka lösa problemet direkt. • MKB-kunder kan fortfarande få hjälp genom att göra en serviceanmälan i appen, på hemsidan eller till kundtjänst. • Tjänsten finns i MKB-appen eller på hemsidan: mkbfastighet.se/ kundservice/mkbhusvardonline Nu kan de cirka 60000 kunder som bor hos MKB få snabbare och enklare hjälp genom videosamtal med en av husvärdarna, till exempel Michael Sandlund. lösa felanmälan på ett enda fysiskt besök. – Då vet vi efter videosamtalet precis vilka grejer vi ska ha med oss för att kunna lösa problemet, förklarar Michael Sandlund. Genom den nya tjänsten hoppas MKB spara tid åt både sina husvärdar och sina kunder. – Rätt hjälp när det passar kunden och färre samtal och kontakter för att komma fram, konstaterar Petter Lindbjer. "Husvärd online" provas under oktober och november och ska sedan utvärderas. Text Camilla Westemar Foto Urszula Striner Bakom kameran finns MKB:s rutinerade husvärdar.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=