Vart Malmo 6 2023

26 Vårt Malmö Malmö under jord Fakta  Brunnslockspoesi • För tredje året i rad lägger VA Syd ut brunnslock med poesi på olika platser i staden, en idé som föddes i Göteborg inför stadens 400-årsfirande. Varje år får en ny poet i uppdrag att skriva en dikt till nya brunnslock. Poesilocken är en hyllning både till regnet och till det dolda men livsviktiga nätverket av vattenledningar under marken. • Här är några platser i Malmö där du hittar brunnslocks- poesi: Centralstationen mot Skeppsbron, Bennets väg vid Örtagårdstorget, Hyllie stationstorg, Holma torg, Möllevångstorget norra sidan, Nobeltorget, Oxie centrum, Kirsebergs torg, Lindängenbiblioteket.  Hur är det då med livet nere i dagvattenmagasinet? Inte mycket. Myggor, flugor, spindlar. Och så trädrötter, som letat sig ända ner hit och trängt in genom skarvarna i rören. – Pilträd, popplar och plataner är värst! Deras rötter är obevekliga och tar sig in överallt. Dessa måste vi rensa med jämna mellanrum, annars hade rören växt igen helt, säger Mikael Hölttä, projektingenjör på VA Syd som har i uppdrag att se till att systemet fungerar. – Vi arbetar ständigt med att rusta upp nätet, som ju har delar som är mer än hundra år gamla. Just nu gräver vi ovanligt mycket i stan. Vi passar på att renovera ledningar och lägga nya rör där de nya superbusslinjerna ska gå, berättar Stina Hall. Gigantisk avloppstunnel Två framtidsutmaningar står i fokus: klimatförändringar och växande befolkning. Malmö förväntas få 40 000 nya invånare de närmsta tio åren och kan nå en halv miljon innan 2050. Klimatförändringarna lär innebära mer extremväder oftare, likt det stora skyfallet 2014 som drabbade delar av staden hårt. Dagvattenmagasinets nuvarande volym på 2500 kubikmeter räcker med god marginal för de flesta regn – men inte då stormen Arvid den 31 augusti 2014 drog in med häftiga skyfall som orsakade många översvämningar. Stina Hall sätter regnmängderna då i perspektiv: – Ledningsnätet som hanterar dagvatten i Malmö har, inklusive magasinen, en volym som motsvarar elva Turning Torso. Det är inte lite. Men när det hade regnat elva Turning Torso 2014 så regnade det 54 Turning Torso till! Det fanns alltså inte en chans för nätet att klara av regnmängderna. En stor förnyelse av hela VA-systemet planeras, med ett nytt reningsverk i Sjölunda och en gigantisk Råttor, det stöter driftpersonalen på VA Syd sällan eller aldrig på nere i dagvattenmagasinen. Men visst finns de. Fast de håller sig undan när Stina Hall och VA Syd-kollegorna kommer ner. Råttorna bor inte där men använder ledningssystemet som transportväg. ”Vad gäller avloppssystemet används det även som födo- källa. Det har faktiskt gjorts en uppskattning att 'våra' råttor äter upp så pass mycket fett i Malmös spillvattenledningar att det motsvarar kapaciteten hos ett helt större reningsverk”, berättar Mikael Hölttä, projektingenjör på VA Syd. Material för barn om underjorden • VA Syd:s pedagogiska verksamhet Kretseum har tagit fram ett material för barn för att väcka nyfikenhet för och ge kunskap om allt som finns i marken under oss. • I materialet ingår en animerad film, en aktivitetsbok med kluriga och kreativa uppgifter på VA-tema och en lärarguide med koppling till läroplanen. Materialet är i första hand tänkt för årskurs 2–4. Läs mer och beställ materialet gratis:  vasyd.se/underjorden Sveriges äldsta vattenledning • Malmös vattenförsörjning har en lång historia – ja faktiskt den längsta i Sverige. Redan på 1580-talet anlades en två kilometer lång vatten- ledning till en brunn på Stortorget. • Vattenledningen, bestående av sammanfogade 4–6 meter långa trärör i furu med borrade hål på 8–10 centimeter, är Sveriges äldsta samhälleligt ordnade vattenförsörjning. • Vattnet hämtades från en uppdämning av vattendraget Korrebäcken som kom att bli den första Pildammen. • Trärören användes ända fram till 1866, då de ersattes med gjutjärnsrör. Pildammen var Malmös vattentäkt fram till år 1900. Avloppstunneln och MAXIMA • MAXIMA är namnet på det planerade nya avlopps- reningssystemet för inte bara Malmö utan även Burlöv, Lomma och Svedala. • MAXIMA omfattar i dagsläget ett nytt Sjölunda avloppsreningsverk med nya utloppsledningar i Öresund, en ny stor pumpstation vid Sjölunda avloppsreningsverk, en avloppstunnel under Malmö samt överföringsledningar och pumpstationer. • Den planerade avloppstunneln i centrala Malmö ska löpa från Turbinen vid Tekniska museet till reningsverket i Sjölunda. • Avloppstunneln får en längd på cirka 5,6 kilometer, ska ha en diameter på som mest 5,5 meter och läggs på ett djup av mellan 17 och 30 meter. • Avloppstunneln ska bidra till att klara av VA-systemets utmaningar med kraftig befolkningsökning, klimatförändringar och ett föråldrat avloppsvattensystem. avloppstunnel genom delar av centrala Malmö. – Tunnelns huvuddel kommer att vara 5,6 kilometer lång, ha en diameter på som mest 5,5 meter och gå från Turbinen vid Tekniska Museet till Sjölunda på ett djup av mellan 17 och 30 meter. Genom att lägga tunneln så pass djupt så frigör vi mark i till exempel Nyhamnen för bygge. Precis som Citytunneln så kommer tunneln i huvudsak att borras, så vi behöver inte gräva upp halva stan för att få den på plats, säger Stina Hall. Använda vattnet bättre Skyfallen 2014 visade att VA-systemet är känsligt för överbelastning. Torkan 2018 visade att dricksvatten inte är en oändlig resurs heller här i Sverige. Tillbaka vid brunnen kastar Stina Hall en sista ficklampe- upplyst blick över magasinet och börjar sedan klättra upp igen. – Jo, vi måste bygga om, förnya och öka kapaciteten. Men vi behöver också fundera över hur vi kan nyttja vårt vatten på ett annat sätt. Måste vi spola i toaletten med dricksvatten? Måste vi bada i dricksvatten, särskilt i våra pooler som vi ändå klorerar? Måste vi vattna gräsmattan med dricksvatten? Nej, det måste vi kanske inte. Kanske kan vi använda regnvatten till det? Då skulle vi ju samtidigt kunna spara på dricksvattnet och minska belastningen på dagvattennätet. Dagsljuset bländar i Fosietorpparken. Över hålets mörker rullas brunnslocket. I dess järn är en dikt gjuten, av Mariam Naraghi. Sista raderna: Paddelbladet, verkligare under vattenytan trycker båten framåt. Du vet inte vart vi ska och hjälper mig dit.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=