Vårt Malmö 36 En projektutvecklingschef som målar och en arkivarie som planterar nya växter. Det handlar om den stora servicedagen, när hela MKB hjälps åt att göra en insats i sina bostads- områden. 400 par händer under totalt åtta dagar kan göra mycket. Service är viktigt alla dagar i veckan och varje dag gör MKB:s personal sitt bästa för att serva kunderna. Men fler kan göra mer. Det är enkel matematik. Förra året kraftsamlade det kommunala bostadsbolaget och trygghetsvandrade i flera stadsdelar – för att prata med kunderna och inte minst för att hitta otrygga platser och föreslå förbättringar. I år är det service på schemat i 25 av MKB:s bostadsområden. En solig eftermiddag i september har de oömma 400 par händer gjorde extra fint i 25 områden kläderna åkt fram och ett 15-tal kollegor med annars vitt skilda arbetsuppgifter är redo att sätta igång i Kroksbäck. Michel Legnered, bosocial utvecklare, kan sitt Kroksbäck på ena handen och inleder med en informativ historisk resa över 1960-talsområdet. Samla framtidsvisioner Sedan är det dags att dela in sig i grupper. Ett gäng ska städa utemiljön, fräscha upp MKB-stenar längs en cykelbana, ett annat ska plantera lagerhägg och en tredje grupp ska förbättra i entréerna. Och så får de en uppgift till med sig ut av fastighetschef Ihab Ramadan: – Ni ska fråga minst två kunder ni möter om vad de tycker behövs för att Kroksbäck ska bli ännu bättre i framtiden. Ihab Ramadan och fastighetsskötare Haris Boendemiljö Nu sluter alla upp och tar krafttag tillsammans. Vi har lyssnat på önske- målen i kundenkäterna och utifrån dem åtgärdar vi nu en mängd olika saker. Till vardags arbetar MKB:s Rita Thomée som verksamhetsutvecklare för kund- innovation. Men under den stora servicedagen är det andra arbetsuppgifter ute i det kommunala bostadsbolagets områden som gäller, för Rita och 399 andra MKB-medarbetare. MKB-kollegorna Michel Legnered, Marie Thelander Dellhag och Robert Rosenqvist på väg ut i Kroksbäck. Mahmutovic promenerar mot Hyllievångsgatan tillsammans med MKB:s vd Marie Thelander Dellhag och Robert Rosenqvist, bosocial konceptutvecklare. I 21:an behöver anslagstavlan uppdateras och lappen som talar om vem som bor i trappan är alldeles skrynklig och behöver bytas ut. – För oss som jobbar med annat till vardags är den här dagen en chans att komma ut i områdena, säger Marie Thelander Dellhag. – Nu sluter alla upp och tar krafttag tillsammans för att få mycket gjort. Vi får nya kontakter och infallsvinklar att ta med oss i vårt arbete, oavsett vad vi arbetar med till vardags. Möter vardagslivet De syns på långt håll, gruppen i vita arbetsoveraller med målarpenslar i händerna. – Det är viktigt att vi är ute bland kunderna och möter vardagen. Det är vi som är MKB, säger en leende Argjent Veliu, som till vardags arbetar som projektledare för hållbarhet. Ihab Ramadan gissar att det pratas en del i området om alla MKB- västar som syns på gårdarna den här dagen. – Det surras säkert en massa, säger han med ett skratt och fortsätter: – Vi gör det här för att ge extra service till våra kunder, och visa att vi tar deras synpunkter på allvar. Vi har lyssnat på önskemålen i kund- enkäterna och utifrån dem åtgärdar vi nu en mängd olika saker. Text Camilla Westemar Foto Urszula Striner
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=