Vart Malmo nr 1 2023

Vårt Malmö 33 konstintresserade utifrån som nu börjat visa intresse. Inte minst här i Sverige. Våga se historien Att Sverige, och framför- allt Malmö, den senaste tiden har börjat satsa på utställningar med konst med afrikanska rötter är glädjande, menar Tawanda Appiah. – Det är alltid viktigt att blicka bakåt. Att våga se historien. Först då kan man se framåt. Lördagsöppet på Malmö kulturskola Du som är mellan 7–19 år kan testa flera av kulturskolans aktiviteter gratis. Kulturskolan har lördags- öppet med workshoppar i dans, instrument, sång, teater och bild. Fri entré!  malmo.se/kulturskolan Den lettiska samlingen – ny konstutställning utforskar nationalromantik Det var fantastiskt att den togs emot med så mycket kärlek. Loreen Talhaoui vann Eurovision Song Contest med ”Euphoria” 2012. Nu gör sångerskan comeback i Melodifestivalen med låten ”Tattoo” på Malmö arena den 25 februari. blivit allt hetare på den internationella konstscenen, och tar mer plats i dag än tidigare. Men Tawanda Appiah värjer sig lite mot beskrivningen: – Det beror på vem som tittar på det. Om du är en svart afrikan som jag så har samtida konst från ett afrikanskt perspektiv alltid varit viktig och tagit plats. Vi har alltid haft ett stort intresse för den sortens konst. Men å andra sidan så kanske det finns fler Tawanda Appiah har curerat verk av konstnärerna Frida Orupabo, Eric Magassa och Kudzanai Chiurai till den nya utställningen på Malmö konsthall. Foto Urszula Striner Pressbilder Malmö konsthall ”Läsaren” av Valdemārs Tone, 1930-tal. Foto Helene Toresdotter Foto Charli Ljung Den lettiska samlingen donerades till Malmö konstmuseum 1939, strax innan andra världskriget bröt ut. Några år senare annekterades Lettland av Sovjetunionen. Nu presenteras de 50 verken i sin helhet för första gången sedan 1950-talet. Lotte Løvholm, en av utställningens curatorer, beskriver hur samlingens nationalromantiska stil från 1920-30-talen väcker frågor som är aktuella även i dag, om hur konsten används för att påverka ett lands identitet, nationalism och frihet. Har kriget i Ukraina gjort den här samlingen mer aktuell? – Även innan kriget var den konsthistoriskt intressant. Men kriget har aktualiserat frågor som den här konsten utforskar, som vilken påverkan konstnärer har i skapandet av en nations identitet och historia. Vilka uttryck utstrålar det här skapandet i samlingen? – Pampiga landskap, mytologi och soldater är typiska motiv för den här tiden. Bilder som skulle förstärka idén om den starka nationalstaten. I dag kan bildspråket se konservativt ut, fast för konstnärerna då var det här en frigörelse från Ryssland – att äntligen få skapa den lettiska identiteten. Varför ska Malmöbon besöka utställningen? – I utställningen vill vi öppna upp till kritisk reflektion om vår historia och historieskrivning. Den passar alla som vill förstå hur vi formar vår historia och vår nationella identitet, på fler sätt än bara genom orden. Hur blev du själv intresserad av lettisk konst? – Min mormor flydde från Lettland till Danmark under andra världskriget. Jag behövde förstå henne. Först efter att hon hade gått bort började jag att se med en mer nyanserad och kritisk blick på Lettland och den lettiska konsten. – Så när projektet ”Migration: Traces in an art collection” bjöd in Konstfacks curatorsstuderande till samarbete hoppade jag på direkt, och fick möjlighet att arbeta med den lettiska konsten på Malmö konstmuseum. Text Paulina Witte Fakta  Vad: Konstutställningen ”Den lettiska samlingen” Var: Malmö konstmuseum, Slottsholmen. När: Till och med 16 april. Åtta nya verk: Åtta samtida lettiska konstnärer har bjudits in för att med egna verk tolka och bli en förlängning av den lettiska samlingen. Beställningsverken blir en permanent del av konstmuseets samlingar.  malmo.se/konstmuseum – Sverige var involverat i slavhandeln genom att man tillverkade järnet till bojorna som användes till slavarna. Sverige var heller aldrig separerat från resten av världen och kunde bygga sin nationella ekonomi på resurser stulna från Afrika. Nu är en bra tid att sluta peka finger åt andra håll och blicka inåt i stället, konstaterar Tawanda Appiah. Text Tony Ernst Fakta  Tawanda Appiah Född: 1990 Favoritplats i Malmö: Det måste vara Kallis. Lyssnar på: Abdullah Ibrahim. Läser: ”The Shadow King” av Maaza Mengiste. Aktuell: Som curator för ”FLIGHT”, ny utställning på Malmö konsthall, vernissage 4 februari, med konstnärerna Kudzanai Chiurai (Harare), Frida Orupabo (Oslo) och Eric Magassa (Göteborg). Flight: Engelska för flyg, flykt, färd, flock, svärm, fågelsträck, vingpenna. Mer om utställningen på:  malmokonsthall.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=