Vårt Malmö 19 Det ska bli lättare att ta sig in till stan, men också lättare att åka hit. strukturen med bostäder, kontor och parkeringshus i framtiden. Vi börjar vandra mot Rosengård Centrum och Annika Arvidsson berättar att allt det här också ska fungera som en motor för sociala förändringar, och hjälpa till att överbrygga de barriärer som trots allt finns i Malmö: – Till exempel ska kollektivtrafiken integreras genom stadens så kallade ”storstadspaket”. Det ska bli lättare att ta sig in i stan, men också lättare att åka hit. Det som slår en när man pratar med människorna som arbetar på stadsbyggnadskontoret och andra förvaltningarna på kommunen är att Malmö är en progressiv stad när det gäller hur den ska ta form och se ut framöver. – Det är väldigt tydligt. Vi ligger långt framme. Det bevisas inte minst av att tjänstemän på andra kommuner gärna hör av sig och vill veta hur vi gör härnere, berättar Annika Arvidsson. I det här planprogrammet har naturligtvis inte bara stadsbyggnadskontoret varit inblandat. Som utgångspunkt har dialoger med Rosengårdsborna förts de senaste åren om vad de ser för behov av förändring. Bropassagen sänks till gatunivå I framtagandet av planprogrammet har framför allt fastighets- och gatukontoret varit delaktigt, men även kultur-, fritids- och förskoleförvaltningen. – Det är ett stort antal människor involverade i den här typen av visionsarbete, konstaterar Annika Arvidsson. Det finns ett övergripande samarbete med alla förvaltningarna. Vi jobbar tillsammans här i Malmö. Extra kul blir det att Annika Arvidsson pratar så varmt om Malmö med en utpräglat gotländsk dialekt. Hon skrattar: – Ja, den är svår att gömma. Men jag har bott i Malmö i 25 år och kan inte tänka mig att bo någon annanstans.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=