Vårt Malmö nr 11 2020
12 • november 2020 Unga vuxna är den riskgrupp där smittspridningen av coronaviruset ökar som mest just nu. När tredje- årseleverna i estetklassen för grafisk design på Malmö latinskola därför gör en kampanj om att hålla fysisk distans , gäller det att trycka på rätt knappar. Malmöungdomarnas knappar – att slippa behöva gå tillbaka till vårens ¡ärrundervisning . Nelly Sajland och hennes klass- kamrater gör en kampanj som ska få eleverna på Latinskolan att hålla distans – för att slippa distansundervisning. Håll distans – slippdistans D et var en hett eerlängtad skolstart för Malmös gymnasieungdomar i augusti, kanske särskilt för de ny- blivna tvåor och treor som hade fått följa större delen av sin undervisning hemifrån under våren. Det blev många glada åter- seenden och kramar. Så blev plötsligt ”unga vuxna” den grupp där man befarade att coronasmittan skulle kunna ta fart. Självklart togs det upp också i undervisning- en och mellan kompisarna i klassen. – Jag tror inte att unga tänker så mycket på ris- kerna med sjukdomen för sin egen del, utan mer vilka konsekvenser en smittspridning kan få för oss, säger Eda Ramsay. Vill undvika £ärrundervisning Tillsammans med klasskompisarna nslipar hon nu de sista detaljerna i avståndskampanjen till- sammans med läraren Lars Berggren. En möjlig konsekvens av för hög smittsprid- ning är ärrundervisning igen, och dit vill varken Eda Ramsay eller klasskompisen Nelly Sajland. – Jag trivdes inte alls med att plugga hemma, säger Nelly Sajland. – Man saknar kompisarna, det är lätt att tappa fokus och man blir inte så produktiv när man sit- ter själv. Igenkänning viktig Så hur får man alla elever att hålla den viktiga distansen? Inte genom pekpinnar utan genom igenkänning. – Vi diskuterade vilka tilltal vi skulle ha och kom fram till att man måste känna igen sig. Man kan säga att det blir korta, personliga berättelser som visar det negativa med ärrundervisning. Vi vill ju helst vara i skolan, säger Eda Ramsay. När vi ses på Latinskolan är ramarna snart klara för kampanjen. Förutom traditionella a±scher blir det också inlägg i sociala medier och rullande information på skolans skärmar. text Camilla Westemar foto Urszula Striner Pauli inför lovskola för elever somhalkat efter När pandemin slog till i våras lades extra stort fokus på gymnasiets avgångs- elever under vårens distans- undervisning. Det innebar att en del elever somgick första och andra året halkade eer. På Pauliskolan tar man kratag för att hjälpa dem som riskerar att inte nå målen. Vi frågade bi- trädande rektor Tajana Krznar Frklic hur Pauliskolan jobbar med sina dryga 1 000 elever: a Hur ser undervisningen ut på skolan i dag? – I stort sett är alla tillbaka, med undantag för enskilda elever som sitter i familjekarantän och följer undervisningen digitalt under en kortare period. Vi lärde oss mycket i våras och kan ge bra undervisning på distans. a På vilket sätt påverkades era ettor och tvåor av vårens distansundervisning? – Självklart påverkades de, mer eller mindre. Elever med särskil- da behov har ändå varit regel- bundet i skolan under våren och vi har följt upp deras resultat noga. En del har tappat motiva- tionen och kommit eer, särskilt på det yrkesförberedande pro- grammet barn- och fritid. a Hur stöttar ni eleverna nu för att de ska nå målen? – Alla nyblivna treor har erbju- dits lovskola i åtta olika ämnen under höstlovet och prövningar i de kurserna veckan eer. Vi räknar med att mellan 50 och 100 av våra treor anmäler sig. – Vi erbjuder också allmän lovskola för alla våra elever i de ämnen där vi sett att resultaten sjunkit. Då kan eleverna få hjälp med uppgier som de ligger ef- ter med av lärare på plats. CAMILLA WESTEMAR Man saknar kom- pisar- na.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=