Vårt Malmö nr 12 2020

december 2020 • 13 j Mitt Malmö-krönikan Malmöklagan ärMalmökärlek I nnan det här hemska året nådde sitt slut ck jag mitt mest ärorika uppdrag någonsin: att skriva en krönika för Vårt Malmö. Hela mitt väsen darrade av iver när jag ck frågan om jag skulle ha tid och lust att göra detta. Tid? Jag är kulturarbetare, det enda jag har är tid som jag desperat försöker fylla med arbete istället för att förgås i en stän- dig existensiell kris. Och lust? Om jag har LUST att skriva en krönika för stadens egen tidning och äntligen befästas som Malmöit? Jag vill inget hellre. För sju år sen žydde jag från en av världens vidrigaste städer – Stockholm – och fann lyckan i söderns pärla. Lika länge har jag väntat på att bli invigd på riktigt och äntligen få en särskild för- del somMalmöbo: att få klaga. Nu är Malmö o°ciellt min hemstad. Och jag ser på hemstäder som en kurdisk mor ser på sitt barn; hon skulle dö för det men fram till dess ska ungen fan få veta när den gör fel. Jag kommer såklart inte att klaga på verkliga problem som att vår- den var i kristillstånd redan innan covid, eller hur polishelikop- trarnas eviga surrande inte lät mer harmoniskt av att gå under poetiska insatsnamn som ”Rimfrost” och ”Hagelstorm”. Jag är blott en tramspotta som inte kan med att få sura mejl om att jag minsann inte vet hur svårt det är att fördela skattepengar. För det vet jag inte. Däremot kan jag släppa ut sju års uppdämt klagande över sånt som ingen ibland rår över men som jag antar påverkar varje Malmöbo. Som att det ALLTID är motvind när en cyklar? Hur är det möjligt? Vad hände på forntiden så att gud eller annan kra“ skulle ge vår platta, till synes cykelvänliga stad ett sådant straª? Det är fruk- tansvärt. Och varför är Folkets hus så evinnerligt fult? Det här vet jag att någon måste rå över och jag hoppas att just Du läser detta nu. Vad är det för horribel syn på folket som gör att maktens människor tror att vi Malmöbor vill förverkliga oss själva i så fula fasader och lokaler? Det här gör mig upprörd varje gång jag passerar Nobeltorget vilket är var och varannan dag. Jag fattar, huset byggdes 1947 då den allmänna stilen var ”Vi hatar Sovjet men vill ändå se ut som det”. Men har vi inte kom- mit någonstans sen dess? Hade jag haft möjlighet att formulera žer tecken i denna krönika hade här följt en lång klagan på de UPPENBART rasistiska gässen i Slottsparken. Ni får helt enkelt själva ge er ut och undersöka dessa žyg- fän med nya ögon. Och innan ni överväger att bann- lysa mig från staden på grund av min negativa ton: jag hade inte klagat på Malmö – om jag inte älskade Malmö. Innan ni över- väger att bannlysa mig ... Vad tycker du? Vill du skriva en krönika om dittMalmö? Vi betalar för varje publice- rad artikel. Hör av dig till j vartmalmo @geist- agency.se ? DILAN APAK Komiker, skådespelare och manusförfattare, tidigare programledare i ”Humorhimlen i P3”. Tävlar i årets upplaga av ”På spåret” tillsammans med Moa Lundquist. De är även aktuella i SVT Play-serien om det skruvade vänskapsparet ”Dilan och Moa” som utspelar sig på Möllan. Hitta ditt nästa jobb i Danmark! Vi guidar dig på vägen över sundet Besök oresunddirekt.se Offentlig information om att arbeta, bo och studera i Danmark. 040 - 17 64 00 oresunddirekt@lansstyrelsen.se Vinterväder och vintermörker – syns du såfinns du! Vintermörkret har fått ett ordent- ligt grepp om landet och somom in- te det vore nog så är även säsongen med risk för halka här. Förbered dig rätt så är du rustad för skånsk vin- ter! I skrivande stund har det inte fallit nå- gon snö i Skåne, men den 29 oktober startade ändå vintersäsongen för bered- skapsgruppen på fastighets- och gatu- kontoret i Malmö. Där jobbar sju personer med uppgi“en att vid behov ordna fram snöröjning och halkbekämpning i kommunen. Men med milda vintrar kan starten för arbetet dröja. Halka ochmörker – De senaste åren har vi ha“ en första ut- kallning i mitten av november men det är väldigt olika. Förra säsongen var vi knappt ute överhuvudtaget, säger Medin Zekmani som är verksamhetsansvarig för vinterväghållningen på fastighets- och gatukontoret. Men det är inte bara halkan som kan orsaka olyckor. Att inte synas ordentligt i mörkret är en annan fara på hösten och vintern. Flest olyckor i upplysta områden Det är lätt att tro att man syns bra i stads- miljön, men de allra žesta olyckor med gångtra kanter sker faktiskt i tätbebygg- da och upplysta områden. En bil ser en mörkklädd gångtra kant eller cykel först på 20–30 meters håll, men den som har režex syns hela 125 meter bort. En avgörande skillnad, inte minst när det gäller bromssträckan – speciellt om det är halt ute. MIRIJAM GEYERHOFER Halka • Malmö stad ansvarar för halk- bekämpning och snöröjning av totalt 946 kilometer vägbana och 687 kilometer cykelväg. • Även en del terminaler och busshållplatser, till exempel Gustav Adolfs torg, Södervärn och Centralstationen sköts av kommunen. • Det är däremot i regel fastig- hetsägaren som ansvarar för marken framför sin fastighet. • Vill du varna för halka? Du kan göra en felanmälan på Malmö stads hemsida, eller ringa till kontaktcenter på 040-341000. Läs mer omMalmö stads arbete med snö och halka på: j malmo.se/vinter Reflexer • Ha gärna reflexer som rör sig när du går, till exempel hängan- de i snöre, runt armar och ben. • Lägre sittande reflexer syns bäst i bilarnas halvljus. • Cyklar måste ha vit reflex fram, röd bak och orange eller vit reflex på sidorna. • Framtill ska cykeln ha vitt ljus som syns på 300meters håll och baklyktan ska vara röd och synas på samma avstånd. f Fakta snö, halka och reflexer Mörkersikten Den som har reflex syns hela  meter bort.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=