Vart Malmo nr 5 2022

6 Vårt Malmö Valet 2022 På Visans förskola i Lindängen är morgonsamlingen just avklarad hos fem- och sexåringarna på avdelning Myran. Stämningen är god, fast Kosi är lite ledsen. – Jag vill leka med Naya, men Naya vill inte leka med mig, säger hon. – Naya vill fortsätta rita som hon gjorde innan, det är därför, förklarar förskolläraren Anna Ziga. – Hon säger nej men jag vill Naya ska leka med mig. – Ett nej är ett nej, det vet du Kosi. Får man bestämma över sin kompis? – Nej … – Men du har ju andra kompisar. Fråga Ömer i stället om han vill leka? – Okej … Ömer vill du leka? – Ja! säger Ömer, och inom en minut är de båda i full fart med att bygga en buss av magneter. Ha en åsikt och bli lyssnad på Så låter ett av många, många samtal som sker på förskolan varje dag. Samtal där barnen får tillfälle att både lära sig och praktisera det demokratiska samhällets spelregler. – Demokrati är att ha ett fritt val, men att ditt val inte gör någon annan illa. Empati är viktigt för att förstå demokrati på djupet, säger Anna Ziga. På förskolan möter barnet för första gången världen utanför familjen, här tar barnet sina första steg ut i samhället. Och precis som demokrati genomsyrar vårt samhälle genomsyrar demokrati allt som händer på förskolan. Det ska börjas i tid – demokrati för de yngsta – Det finns de som tror att demokrati i förskolan är att barnen får rösta om de ska få äpple eller apelsin till fruktstunden. Och visst får barnen göra det ibland, men demokrati i förskolan är så oerhört mycket mer, konstaterar Kathrine Haugland, rektor för Visan och fyra andra förskolor i södra Malmö. Barnens intresse styr Demokrati på förskolan innebär till exempel att barnen har verkligt inflytande. På Visan jobbar barn och pedagoger med ett särskilt tema under en stor del av året, fast med barnens intresse och nyfikenhet som utgångspunkt och drivkraft framåt. – På så sätt tas barnens tankar och teorier på allvar, och vi pedagoger är mer medforskare än lärare, berättar första förskolläraren Azar Peykani. Under året som gått har förskolan haft temat ”Bygga”. Inte alla barn är intresserade av att bygga, men pedagogerna väver in många andra ämnen och områden i temat också. – Då får alla chansen att följa sin nyfikenhet och lära utifrån den, inte bara de som svarar snabbast eller pratar mest, säger Azar Peykani. Anna Ziga: – Vår viktigaste uppgift i förskolan är att få varje barn att tro på sig och sin förmåga, men samtidigt ha respekt för den som sitter mitt emot. – Vi hoppas vi kan bidra med något till barnens framtid i vårt samhälle. Text Tobias Christoffersson Foto Miriam Preis Demokrati i förskolan, vad innebär det? Många saker! Som att även de minsta barnen får lära sig sina rättigheter, att säga sin åsikt, men också att lyssna på andra. På Visans förskola, liksom många andra förskolor i Malmö, innebär det att undervisningen utgår från barnens intresse och nyfikenhet. ”Vi försöker nå alla barn och locka deras intresse”, berättar Anna Ziga, förskollärare på Visans förskola. ”Att alla barn får jobba med vad de tycker är intressant innebär att de har inflytande”, säger Azar Peykani, första förskollärare.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=