Vart Malmo nr 2 2022

22 Vårt Malmö Fakta  På malmo.se kan alla Malmöbor lämna medborgarförslag, diskutera och rösta på andra Malmöinitiativ. När ett förslag får minst 100 röster tas förslaget upp i berörd nämnd. I varje nummer av Vårt Malmö lyfter vi ett initiativ. Ta chansen att påverka!  malmo.se/initiativet  facebook.se/ malmöinitiativet 10 Så här många röster har varje pågående initiativ fått hittills. Du hittar alla på:  malmo.se/initiativet 1274 Limhamns idrotts- och aktivitetscenter Malmöinitiativet populäraste initiativen 486 Behovet av en ny discgolfbana 449 Gång- och cykelstig Naffentorpsvägen 404 Vi vill ha övergångsställen på Lugnet 286 Mikael Wiehes antirasistiska monument 207 Skapa rewildering- områden med ekodukt 189 Mer cykling åt folket! Aktivitetspark i Tygelsjö 182 Medborgarförslag NPF – mer stöd i grundskolor 175 Utomhusbassäng i västra Malmö 170 Gör om grusplan till multi- sportarena på Sofielund Elsparkcyklar, det finns cirka 4500 av dem i Malmö. Ställda och slängda lite överallt är de både hinder och fara för till exempel synskadade och rullstolsburna, skriver Martina Haggren i sitt Malmöinitiativ. Hon kräver åtgärder och de kan vara på väg redan till sommaren. Det var efter att hennes vän som är synskadad fallit över en illa parkerad elsparkcykel och skadat sig som Martina Haggren bestämde sig för att skriva ett Malmöinitiativ. – Jag var upprörd och är det fortfarande! Över att tillgången till elsparkcyklar uppenbarligen är viktigare för Malmö stad än att det offentliga rummet är tillgängligt för alla Malmöbor – även personer med funktionsnedsättning, säger Martina. I sitt initiativ från i somras föreslår hon att elsparkcyklar endast ska få parkeras i särskilda ställ, och kräver att alla som är felaktigt parkerade rensas bort. Ställplatser möjligt till sommaren Under hösten har fastighets- och gatukontoret utrett vilka möjligheter det finns att reglera kring elsparkcyklarna. – Vi ser särskilda ställplatser som en intressant och möjlig lösning för att få ordning på elsparkcyklarna i Malmö. Det vill säga att elsparkcyklarna bara får parkeras på särskilt avsedda ställen, och att det bara är där en resa kan påbörjas eller avslutas, säger Olof Rabe, utvecklingssamordnare på fastighets- och gatukontoret. – Vi arbetar nu intensivt med att ta fram förslag på ett nätverk av sådana ställplatser. Beslutar politikerna att förslaget ska genomföras kan ställplatserna vara klara till sommaren. Vi tänker oss 200 till 400 meter mellan varje ställplats, och att markytan i första hand tas från p-platser för bil. Svårt med resurser att rensa Precis som vanliga cyklar får elsparkcyklar parkeras på allmän plats, men bara så länge de inte utgör en fara eller ett hinder i trafiken. Likväl är elsparkcyklar som parkerats felaktigt eller ligger slängda på marken en vanlig syn. – Företagen som hyr ut har personal som städar upp deras elsparkcyklar, men vem som helst som rör sig i stadsmiljön kan se att det inte räcker. Malmö stad har rätt att forsla bort felparkerade elsparkcyklar, varför gör man inte det mer, undrar Martina Haggren. Olof Rabe svarar: – Det är svårt rent praktiskt utifrån de resurser vi har i dag. Alla felparkerade fordon hanteras av kommunens bolag Parkeringsövervakning i Malmö, som i första hand arbetar med bilar. – För att ett fordon ska flyttas måste först en anmälan om felparkering göras, och sedan tar det tre till fem dagar för personal att hinna dit. Då har en elsparkcykel i regel flyttats ändå. Text Tobias Christoffersson Foto Peter Kroon Elsparkcyklarna engagerar många Malmöbor. Martina Haggrens Malmöinitiativ med krav på åtgärder har fått mer än 2200 röster. Nu är särskilda ställplatser på gång. Foto Peter Kroon ”Rensa trottoarerna från elsparkcyklar” Oklart rättsläge försvårar  Uthyrning av elsparkcyklar är en ny företeelse i Sverige och rättsläget för hur verksamheten kan regleras är oklart. Detta gäller för närvarande: • En elsparkcykel klassas i lagens mening som en vanlig cykel och omfattas av samma regler. Därför kan inga särskilda regler som bara gäller för elsparkcyklar införas. • Uthyrning av elsparkcyklar på offentlig plats regleras av ordningslagen och kräver tillstånd som ges av polisen. • En kommun som Malmö stad kan ställa krav på hur uthyrningen sker, men närmare vilka krav är ännu oprövat. Särskilda ställplatser kan vara ett sådant krav, men det är inte säkert. • De fyra företag som hyr ut elsparkcyklar i Malmö har tillstånd att göra det till och med 2023 enligt fastställda villkor. Det kan innebära att de inte behöver följa ett nytt krav på ställplatser. Dock kan polisen ompröva eller dra tillbaka tillståndet. • Den 25 januari lade rege- ringen fram ett förslag om att elsparkcyklar bara ska få parkera på gångbana och cykelbana om de står vid en uppställningsplats avsedd för cyklar.  malmo.se/elsparkcykel

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=