HOGSKOLE SPRANGET

14 Läxhjälp har blivit allt vanligare i Sverige under de senaste två decennierna. Många aktörer har fått statliga medel för att ge läxhjälp. Men vilken nytta ger den och för vem? Signild Risenfors, docent i pedagogik på Högskolan Väst, har fördjupat sig i den omdiskuterade läxhjälpen och berättar här om sina slutsatser. Når läxhjälpen dem som bäst behöver den? Sedan 2014 har statsstöd kunnat sökas av föräldrar, företag och föreningar som erbjuder gratis läxhjälp till elever i grundskolan. Och sedan 2016 gäller det även skolor. Men uppmärksammade fall av bidragsfusk har lett till att endast ideella föreningar och huvudmän inom skolan får ta del av statsbidrag för läxhjälp från och med 2023. Därutöver ändrades skollagen i juli 2022 vilket innebär att skolan måste erbjuda elever i årskurs 4-9 extra studietid och lovskola för hjälp med läxor och annat skolarbete. Signild, varför har du fördjupat dig i frågan om läxhjälp? – Arbetet initierades av projektet Ökad högskoleövergång som såg att väldigt lite forskning har gjorts om läxhjälp i Sverige. Det fanns ett behov av att fånga upp den forskning som gjorts i Sverige och internationellt, samt kartlägga hur läxhjälpen fungerar, hur den är organiserad, vem den når ut till, med mera. Slutsatser om hur vi bäst kan nå ut till dem som behöver hjälpen finns sammanställda i en kunskapsöversikt. Ge några exempel på vad forskningen visar? – Det är viktigt att läxor är tydligt formulerade, att läraren går igenom uppgiften med eleverna och att läxorna följs upp. Läxor ska bekräfta kunskaper som eleven redan har, inte generera nya kunskaper. – Skolans undervisning och läxhjälpen behöver integreras bättre. Den extra studietiden ska ligga i anslutning till elevernas skoldag och de ska kunna stanna kvar i skolan. – Läxhjälp i svenska, engelska och matematik är vanligast och de ämnena verkar fungera bättre vid läxhjälp, än samhällsorienterade ämnen. Når läxhjälpen de elever som bäst behöver den? – Forskning visar att i klasser som erbjuds läxhjälp förstärks skillnaderna mellan höga och låga resultat. Elever med goda resultat blir ännu starkare, medan elever med svaga resultat inte utvecklas nämnEXEMPEL PÅ STUDIEFRÄMJANDE AKTIVITETER Signild Risenfors. Foto: Högskolan Väst INTIZE erbjuder mentorskap i matematik och läxhjälp i lärosätets lokaler. Intize har också räknestugor dit alla är välkomna. Mentorer och adepter räknar och diskuterar matematik tillsammans och skapar en mer levande bild av ämnet. Mer om Intize Trollhättan: trollhattan.intize.org STREET GAMES ACADEMY erbjuder läxhjälp, mentorskap och kostkunskap till barn och ungdomar. Syftet är att öka barns och ungdomars studiemotivation, förbättra studieresultat och öka kunskapen kring kost. Målet är att fler ungdomar ska fullfölja sina studier och läsa vidare vid ett universitet eller högskola. Mer om Street Games Academy: rfsisu.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=