HOGSKOLE SPRANGET

22 – ATT ÖKA HÖGSKOLEÖVERGÅNGEN i en kommun eller att bredda rekryteringen vid en högskola är ett arbete som måste ske systematiskt. Den modell för systematiskt kvalitetsarbete vi föreslår här intill är tänkt att användas som inspiration till det ordinarie kvalitetsarbete som redan bedrivs, säger Lena. – Kopplat till de fyra teman vi arbetat utifrån; Avklarad grund- och gymnasieskola; Studie- och yrkesvägledning; Breddad rekrytering samt Utbildning utan att flytta, ger vi här förslag på aktiviteter som kan inspirera i arbetet. Avklarad grund- och gymnasieskola Grunden till att fler påbörjar högskolestudier är att eleverna i grundskolan klarar gymnasiet och blir behöriga till högskolan. Vi menar att alla kommuner på olika sätt arbetar för att systematisk utveckla skolan och ett sådant arbete måste ständigt fortgå med bra förutsättningar för både elever och lärare. Områden som skulle kunna användas mer strategiskt är att höja pojkarnas resultat, studie- och yrkesvägledning, läxhjälpsverksamhet och förebilder som ett sätt att motivera till studier och yrkesval. Studie- och yrkesvägledning Skolans huvudmän behöver demonstrera värdet av kunskapsområdet med tydlig styrning och resursfördelning för en studie- och yrkesvägledning genom hela skolsystemet. En bättre organiserad bred studie- och yrkesvägledning, med lektioner, temadagar, möten med yrkesambassadörer, etc. ökar elevernas motivation, minskar studievalens beroende av elevernas sociala bakgrund och könstillhörighet, samt minskar antalet gymnasieomval och skolavhopp. Den breda studie- och yrkesvägledningen inrymmer på så vis kraften att motivera eleverna idag och att vägleda eleverna mot samhällets kompetensbehov i framtiden. Breddad rekrytering Lärosätena behöver identifiera sin målgrupp för breddad rekrytering, sätta upp mål och tidsplan för arbetet mot målgruppen och därefter utvärdera resultatet och dra slutsatser av det. Man behöver samverka med ungdomsskolan, för kunskapen om att dörren till högskolan finns måste TRADITIONER OCH KONVENTIONER – Det vi alla vet och som vi gång på gång återkommer till i projektet är; att öka högskoleövergången det är att utmana och förändra utbildningstraditioner och utbildningskonventioner. På det här uppslaget vill vi i projektteamet återknyta till projektets syfte att utveckla en modell med metoder för ökad hög- skoleövergång och ytterligare utveckla och skapa förutsättningar för ökad flexibel utbildning i Fyrbodal, säger Lena Garberg, projektledare. Lena Garberg, projektledare Ökad högskoleövergång. Foto: Sofia Brolin Att öka högskoleövergången är att utmana

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=