Vart Malmo nr 2 2022

Vårt Malmö 15 maxar succé-app Fakta  Hejsvenska Det första ”Hejsvenska”- projektet inleddes 2013 på Komvux Malmö Sfi. Projekten har bedrivits av Malmö stad med finansiering från Skolverket, EU/ AMIF och EU/ESF. ”Hejsvenska” nominerades till Götapriset 2021. Götapriset delas ut till bästa utvecklingsprojekt som bidrar till en bättre välfärd. I dag finns det fyra olika appar samt material på webben. Länsstyrelsen i Västra Götaland har tagit över ansvaret för verktygen som numera är nationellt tillgängliga via:  informationsverige.se Apparna finns att ladda ner gratis till din mobil och dator via hemsidan: Det är träningen som är det viktiga när du vill lära dig ett nytt språk. Kontaktcenter hjälper fler med mer Kommunens kontaktcenter har utökat sin service. Snart kan du även träffa kommun- vägledare i Värnhem och under våren får företagslotsen ännu mer resurser. Skolplats, boendeparkering, företagande och bygglov – Kontaktcenter hjälper Malmöborna med svar på frågor, information och hjälp att hitta rätt i kommunens stora organisation. Du som vill kan även träffa en kommunvägledare på plats, på stadshuset samt hos Statens Servicecenter i Rosengård Centrum. Nytt kontor i Värnhem När Statens Servicecenter nu också öppnar ett nytt kontor i Entrés lokaler i Värnhem, kommer kommunvägledare att finnas även där. – Vissa saker kan vara svårt att förklara på mejl eller i telefon, och då är det bra att kunna träffa en kommunvägledare fysiskt på plats, säger Ann Ekvall, enhetschef för Malmö stads kontaktcenter. – Och ibland är det bra att kunna få hjälp både från oss på kommunen och statliga myndigheter på samma gång. Kontaktcenter har också hand om företagslotsen, som hjälper stadens företagare med rådgivning och samordning i sina kontakter med kommunen. Fler företagslotsar Nu får företagslotsen utökade resurser. – Företagare behöver ofta kontakt med flera förvaltningar, angående till exempel olika tillstånd för sin verksamhet, och det är inte alltid lätt att hitta rätt, konstaterar Ann Ekvall. Nu förstärker kommunen arbetet med företagslotsen för att ge företagarna bättre service. Snabbare skolsvar Nytt sedan förra året är att kontaktcenter även hanterar frågor om plats till förskola och skola. – Vi ger den information du behöver när du ska göra ansökan om plats, och sedan kan vi ge svar på hur läget är med din ansökan: har den kommit in, finns det ett beslut ännu och så vidare. Nu får fler svar snabbare samtidigt som förvaltningarna avlastas. Precis så som vi vill fungera, säger Ann Ekvall. Text Tobias Christoffersson Hitta ditt nästa jobb i Danmark! Vi guidar dig på vägen över sundet Besök oresunddirekt.se Offentlig information om att arbeta, bo och studera i Danmark. 040 - 17 64 00 oresunddirekt@lansstyrelsen.se Nu får fler svar snabbare. Fakta  Kontaktcenters kommunvägledare hjälper medborgaren med information, besvarar vanligare frågor direkt och ordnar vid behov kontakt till rätt person i kommunens organisation. Du kan även få svar och status i aktuella ärenden rörande till exempel plats på förskola och skola, bygglov och boendeparkering. Kommunvägledare finns även på plats för hjälp på stadshuset (vardagar 8–16) och hos Statens Servicecenters kontor i Rosengård centrum (vardagar 10–16). Under våren öppnar ett nytt kontor i Entré i Värnhem. Telefonsamtal: vardagar klockan 8–17 på 040–341000. e-post till: malmostad@malmo.se Frågor via chat, Facebook/ Messenger på: m.me/malmostad till sjuksköterska. – Men det är jätte- svårt. Jag blandar fortfarande ihop ”hon” och ”han” hela tiden. Och det är inte lätt att hinna med både jobb och studier, jag använder appen ibland på rasterna, konstaterar Joyce Anibra. Övar på bussen På andra sidan klassrummet sitter Tsegay Sium och Baktiar Mohseni som båda har nått den fjärde och högsta kursnivån inom sfi. – I början var det jättesvårt att komma in i språket. Jag gick bara sex år i skolan i Eritrea, säger Tsegay Sium. – Men det är lättare nu och jag har haft stor användning av appen. Jag kan öva på bussen, hemma, överallt. Baktiar Mohseni brukar även öva svenska med brukarna på äldreboendet där han jobbar. – Jag hinner inte komma till skolan så ofta eftersom jag jobbar så mycket. Men jag tränar med appen hemma och ibland när jag har rast på jobbet. Det är bra att övningarna först är lätta och att de sedan blir svårare, säger han. Det har blivit dags för lunch. Sfi-eleverna försvinner ut i korridoren och vidare ut i staden för att återvända till sina arbeten med nyförvärvade språkkunskaper. Text Gustav Sigala Haggren

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=