ATW nr 20

MAGASINET FÖR DIG SOM KÖR SUBARU #20, APRIL 2024 JÄTTESATSNINGEN PÅ ELBILAR FORTSÄTTER sid 13 SANNA LUNDELL BERÄTTAR OM SIN FÖRÄLSKELSE sid 16 SOLTERRA NYPREMIÄR Flera efterlängtade uppdateringar VI UPPTÄCKER ÖSTERLEN – EN VANDRING GENOM SVERIGES TOSCANA

Dus, con eos dias adit esed undi cum invero imus aut prorum, iur, as autatemos dolorerum imporro rrorro magnis eat diani volorum aut abor ma denderis volorerias molupienimus. Dus, con eos dias adit esed undi cum invero imus aut prorum, iur, as autatemos dolorerum imporro rrorro magnis eat diani volorum aut abor ma denderis volorerias molupienimus quias dolum qui iunti doluptat mosapicatem repudantiis ut a conestiscil idit ut volupta debit, odis ilibus core veliquaero dunda voluptatusa incia sedis ut modistia consedignam di tent, conet ea nectur apient eseque volorep. Namet atempor eritiss erumqui occullut ditia num a eatenitis moluptatium quam invella boresequiam vendit omnis ipieniam volupta eperiosa sum velenit, ius enimolu ptatiunt dio. Obis volora debit labo. Cia soluptat aborepr aepudipsum que velit, omnihil iunt, autaece raeratu ritatiis audit, to errumetur, con non ne pedions equuntis dollacea vel ma aliquid mollignam as moluptate et ma nihillandio quam harunt quia sequia porio ex eatisti ustiusae illoreni blantust aut dolupti onectum dit officid enihillab il id experuntur? Unt. Ugitae nonsendem aborem. Nam alibus. Entiberibus, que volupicat quae doloritat aliquo ilicabo. Borepuditate nusdame Dus, con eos dias adit esed undi cum invero imus aut prorum, iur, as autatemos dolorerum imporro rrorro magnis eat diani volorum aut abor ma denderis volorerias molupienimus. Dus, con eos dias adit esed undi cum invero imus aut prorum, iur, as autatemos dolorerum imporro rrorro magnis eat diani volorum aut abor ma denderis volorerias molupienimus quias dolum qui iunti doluptat mosapicatem repudantiis ut a conestiscil idit ut volupta debit, odis ilibus core veliquaero dunda voluptatusa incia sedis ut modistia consedignam di tent, conet ea nectur apient eseque volorep. Namet atempor eritiss erumqui occullut ditia num a eatenitis moluptatium quam invella boresequiam vendit omnis ipieniam volupta eperiosa sum velenit, ius enimolu ptatiunt dio. Obis volora debit labo. Cia soluptat aborepr aepudipsum que velit, omnihil iunt, autaece raeratu ritatiis audit, to errumetur, con non ne pedions equuntis dollacea vel ma aliquid mollignam as moluptate et ma nihillandio quam harunt quia sequia porio ex eatisti ustiusae illoreni blantust aut dolupti onectum dit officid enihillab il id experuntur? Unt. Ugitae nonsendem aborem. Nam alibus. Entiberibus, que volupicat quae doloritat aliquo ilicabo. 2 ALL THE WAY Din Subaru är byggd för att klara det mesta, vare sig det är väg eller inte under däcken. Det är resultatet av lång och noggrann utveckling, precis som Subaru Försäkring. Den är skapad för att passa din bil och göra det enkelt att äga den. Du får bland annat: TRYGGT VART DU VILL OCH HEM IGEN Se ditt pris och läs mer om fördelarna på subaruforsakring.se Det och mycket mer ser till att din Subaru förblir en Subaru. Men framför allt att du, och allt och alla som åker med, kommer dit ni vill. Och tryggt hem igen. 3 000 kronor lägre självrisk om du råkar ut för en skada som ersätts av bilens vagnskadegaranti. Maskin- och elektronikförsäkring som gäller i 10 år eller upp till 15 000 mil. Reparation med Subaru originaldelar på en auktoriserad Subaruverkstad.

Ansvarig utgivare: Christer Blomdell. Projektledare: Emma Måhlgren. All The Way är en kundtidning för Subaru-ägare. Tidningen ges ut två gånger per år av: SUBARU Nordic AB, Box 21041, 200 21 Malmö. Subaru reserverar sig för eventuella ändringar, tryckfel, felaktigheter och prisändringar SubaruSverige SAMARBETE TAR OSS FRAMÅT 2024 är ett så kallat supervalår då hälften av jordens befolkning fördelade på 76 länder ska välja sina ledande politiker. I en tid då världen också i vårt närområde känns mer osäker än på mycket länge tror vi på Subaru, precis som de flesta vanliga människor, att samarbete på olika plan är vägen framåt. I detta vårnummer av All The Way kommer du att få läsa om ett urval av våra samarbeten när det gäller produkter och tjänster. Dessa samarbeten gör vi för att skapa mervärde för dig och underlätta ditt ägande av din Subaru. Våra samarbetspartners har vi valt ut med omsorg för att de ska hålla den kvalitet och servicenivå som du kan förvänta dig som Subaruägare. Inom Subaru Corporation har man också ökat det interna samarbetet mellan olika avdelningar när det gäller att utveckla nya bilmodeller. Under Subarus nya VD, Atsushi Osakis, ledning öppnades i höstas ett helt nytt utvecklingscenter vid Subarus tillverkningsanläggning norr om Tokyo. Där har man samlat kompetens från företagets samtliga avdelningar med målsättningen att halvera tiden det tar att utveckla en ny bilmodell. Med detta grepp kommer man att fortsätta ligga i framkant när det gäller att utveckla bilar med högsta kvalitet och säkerhet samtidigt som vi har möjlighet att erbjuda den senaste teknologin snabbare. Christer Blomdell Verkställande direktör SUBARU Nordic AB INNEHÅLL NYPREMIÄR FÖR SOLTERRA......................................... 4 Tillbehör........................................................... 10 Subarus elbilssatsning.................................... 13 SANNA LUNDELL......................................................... 16 SVERIGES TOSCANA...................................................20 MIDLANDS OLJESKOLA..............................................28 SWEDEN HILLS – EN SVENSK BY I JAPAN...................32 MED EGET LYXHOTELL PÅ TAKET.................................40 Taktältshyfs...................................................... 48 KOSTNADSFRIA SÄKHERHETSUPPDATERINGAR........50 4NYA SOLTERRA 40 VI BLEV MED TÄLT 16KÄRA SANNA ALL THE WAY 3

Den 13 april är det premiär för nya, uppdaterade Subaru Solterra med efterlängtad 3-fas-laddning, kraftfullare batterivärmare och en hel rad nyheter på säkerhetssidan. Solterra är en riktig Subaru med fyrhjulsdrift, högsta säkerhet och mycket utrustning redan i sitt grundutförande. Men det finns en viktig skillnad: Subaru Solterra drivs på el. NYPREMIÄR FÖR SUBARU 4 ALL THE WAY

SOLTERRA ALL THE WAY 5

Subarus elbilssatsning fortsätter och det sparas inte på krutet. Drygt 2 000 ingenjörer, designers och programmerare har tagit plats i ett nytt forsknings- och utvecklingscenter utanför Tokyo och målet är att Subaru 2028 ska ha sju helt eldrivna modeller, varav fyra ska säljas på den europeiska marknaden. En av dem finns redan här. Batteri med garanti För två år sedan rullade de första Subaru Solterra i Sverige och de bilar som tilldelats den svenska marknaden tog slut på bara några månader. Nu är Solterra tillbaka, med 3-fasladdning (11 kW), en kraftfull batterivärmare och en rad uppdateringar på säkerhetssidan. Nya Solterra laddar batteriet från 20% till 80 % på bara 20 minuter under optimala förhållande. Räckvidden är 41,4–46,5 mil vilket är en bra start på en tyst och bekväm långresa eller åtskilliga helt utsläppsfria turer till affären, återvinningsstationen eller träningen. Den som har ett par mils väg till jobbet behöver inte ladda på hela arbetsveckan. Batterivärmaren på 3 500 W hjälper till att ladda bilen snabbare. Dessutom med garanti – Subaru garanterar att drivbatteriet har kvar minst 70 % av sin kapacitet efter 8 år/16 000 mil. Som vilken Subaru som helst Om eldriften känns ny så är övrigt bekant för Subaruägaren. Fyrhjulsdriften skiljer Solterra från sina mer innerstadsbetonade konkurrenter på elbilsmarknaden. Framkomligheten underlättas av segmentets högsta markfrigång som tillsammans med bra drivmoment gör att Solterra passar lika bra på riktigt usla vägar som på asfalt. Generösa utrymmen, smarta funktioner och ett fullmatat utrustningspaket gör att Solterra är ett perfekt val för den aktiva familjen. En nyhet är att passagerarstolen fram kan fällas helt för att få plats med långa saker, upp till 2,5 m långa. Nyheter för säkrare körning Nya Solterra innehåller flera nyheter som under- lättar säker körning. En helt ny automatisk fil- bytesassistenten har kompletterats med ett utökat upptagningsområde för döda vinklar. Det innebär säkra filbyten även i hög fart. Emergency Driving stopsystem stänger av bilen automatiskt om föraren somnar eller svimmar. Subaru Safety Sense (Eyesight) har uppdaterats med fler funktioner och ytterligare radarsensorer på bilens främre hörn. Allt för att upptäcka faror så tidigt som möjligt och kommunicera det till autobromssystemet. Mer synliga nyheter är att ratten gjorts platt i ovankant vilket ger föraren en bättre överblick över instrumentpanelen, och den som väljer Limited- modellen kan nu även njuta av ett passagerarsäte som elektriskt kan justeras i 8 riktningar. Ljudlöst i naturen Subaru har marknadens mest nöjdaste bilägare, och så ska det förbli även när steget tas in på elbilsmarknaden. Solterra är som att komma hem för vilken Subaru-ägare som helst. Generösa utrymmen, smarta funktioner och ett fullmatat utrustningspaket gör att Solterra är ett perfekt val för den aktiva familjen. 6 ALL THE WAY

ALL THE WAY 7

ANNONS SOLTERRA UPPDATERADE SOLTERRA Efterlängtad 3-fas laddning Ny ergonomisk förarmiljö

ANNONS SOLTERRA SOLTERRA med Limited-paketet fr. 579.900:– Uppskattat och alltid standard • Fyrhjulsdrift • Värmepump • El-justerbart förarsäte • X-Mode, terrängkörningsläge • Apple CarPlay / Andorid Auto • Navigation Säkerhet som alltid ingår • Kamerasystemet Safety Sense • Digital innerbackspegel • Backmonitor med panoramavy • Förarövervakning • ISO-FIX barnstolsfästen 3 ÅRS FRI SERVICE** NYPREMIÄR! Lördag 13 april

TILLBEHÖR FÖR ETT FRIARE LIV Som alla Subaru är Solterra i princip fullutrustad från fabrik. Men det finns såklart utrymme för att anpassa Solterra med noggrant utvalda originaltillbehör som höjer bruksvärdet ytterligare. FÖR EN AKTIV FRITID PÅ TVÅ HJUL Till Solterra erbjuds tre rejäla varianter av cykelhållare för transport på dragkrok. En med plats för tre cyklar och två med plats för två, varav den ena är utvecklad för att hantera elcyklar som väger upp till 30 kg styck. Alla tre är utrustade med skylthållare och körbelysning. subaru.se/tillbehor 10 ALL THE WAY

ELBILENS RESERVDUNK En laddkabel med stickpropp. Även om vägguttag inte är helt lämpade för att ladda elbilar finns tillfällen då dessa är det enda alternativet. FISKESPÖLÅDA Dags för en fisketur? Förvara familjens fiskespö snyggt i en låsbar fiskespölåda, som fästs enkelt på bilens takräcke. MARKIS Slappna av under en markis som du snabbt drar ut och ställer upp vid bilens sida. Skyddar mot både sol och regn. HÖJ TRIVSELNIVÅN! Textilmattor eller gummimattor? Textil-utförandet bidrar till att dämpa den redan låga ljudnivån i kupén ytterligare. De slitstarka gummimattorna ger en högre nivå av ökat skydd och tvättbarhet. BAGAGERUMSSKYDD Bagagerumsinklädnad anpassad efter golvytan kan med fördel kombineras med ett motsvarande skydd av baksidan på baksätets ryggstöd för att skapa en lång oöm golvyta. SÄKER PLATS FÖR HUNDEN Självklart ska människans bästa vän ha en trygg och säker plats i bilen. Bagagerummet i Solterra rymmer ledigt en MIM Variocage hundbur upp till storlek L. DUSCH Efter en dag på stranden kan det vara skönt att spola av de sandiga fötterna innan bilfärden. Eller varför inte till disken efter campingmiddagen? LASTBÅGAR Taket är en tillgång när något utöver det vardagliga ska transporteras. Lastbågarna utgör grunden till flexibel lastförmåga. BILENS MULTIVERKTYG Livet blir smidigare och lättare med dragkrok. Till Solterra finns två utföranden av detta bilens multiverktyg. En med fast kula och en avtagbar. ALL THE WAY 11

SKILLNADEN MELLAN DRÖM OCH VERKLIGHET ÄR EN BRA FINANSIERINGSLÖSNING! Det finns många anledningar till varför det är mer fördelaktigt med en bilfinansiering via ett finansbolag, jämfört med att till exempel ta ett vanligt banklån eller använda sparade pengar. Genom oss kan du välja olika typer av finansiering beroende på om du skall köpa eller hyra din Subaru. Dessutom ser vi till att finansieringen anpassas efter dina förutsättningar och till en månadskostnad du klarar. Du betalar av per månad och har möjlighet att komplettera med ett flertal tilläggstjänster som till exempel 3 månaders fritt låneskydd. Allt samlat på en månadsfaktura där du får en tydlig överblick. Vill du veta mer? besök subaru.se eller kontakta din Subaruåterförsäljare.

JÄTTESATSNING PÅ ELBILAR I januari invigde Subaru ett nytt forsknings- och utvecklingscenter strax utanför Tokyo. Det blir den nya ryggraden i Subarus stora satsning på elbilar. På centret samlas 2 000 ingenjörer, programmerare och designers som helt och hållet fokuserar på eldrivna fordon. ALL THE WAY 13

Ambitionerna är skyhöga: De närmaste åren ska Subaru utveckla sex nya elbilar utöver Solterra. Det innebär att det i slutet av 2028 kommer att finnas sju eldrivna modeller, varav fyra är planerade för den europeiska marknaden. Elbilar med Subarus DNA Under 2023 sålde Subaru ett fåtal elbilar i världen. Det ska jämföras med målet att sälja 400 000 elbilar enbart i USA under 2028. Subarus satsning på elbilar ska gå snabbt, men samtidigt får inte arvet gå förlorat. De nya elbilarna ska innehålla Subarus DNA med fyrhjulsdrift, högsta säkerhet, funktionalitet och hög utrustningsnivå redan i grundutförande. I juni 2023 tillträdde Atsushi Osaki som ny VD för Subaru efter att han arbetat med tillverknings- och kvalitetsfrågor inom företaget i över 15 år. VD-bytet skedde till stor del för att driva på utvecklingen mot Atsushi Osaki, VD för Subaru Subarus nya forsknings- och utvecklingscenter är placerat strax utanför Tokyo 14 ALL THE WAY

elbilar. Atsushi Osakis vision är att hälften av de bilar Subaru säljer 2030 ska vara eldrivna. Inte nog med det – han räknar med att Subarus försäljning fram till dess har ökat till 1,2 miljoner bilar om året, från drygt 800 000 i dag. Fyra modeller redan 2026 Att satsningen är unik i Subarus historia syns genom det sju våningar höga och mycket påkostade forsknings- och utvecklingscentret. Förutom de system och resurser som krävs för själva arbetet kan medarbetarna njuta av massagestolar, inspirationsbibliotek och till och med syrgaskapslar. Det har inte sparats på något i kampen för att sätta Subaru på elbilskartan. Och det ska gå fort: Redan i slutet av 2026 ska fyra helelektriska modeller, inklusive Solterra, finnas klara för lansering. Det ska Subaru klara genom att kapa utvecklings- och produktionstider, vilket är en av huvuduppgifterna för medarbetarna på det nya centret. Resan har bara börjat Exakt när de nya modellerna rullar in i Sverige är fortfarande osäkert. Men helt klart är att den som vill ta klivet över till elbil kommer att ha många alternativ att välja mellan hos Subaru. Redan i april lanseras den uppgraderade Solterra med efterlängtad 3-fas-laddning, högre effekt för värmning av högvoltsbatteriet och uppgraderad interiör. Subarus elbilsresa har bara börjat. På centret samlas 2 000 ingenjörer, programmerare och designers som helt och hållet fokuserar på eldrivna fordon. ALL THE WAY 15

Kär i en bil? Jag är förälskad. Eller kan man vara det i en sak? Nåt som inte lever? En bil…Jo men tydligen kan man det. För den upprymdhet jag känner kring den här maskinen är faktiskt helt och hållet i paritet med en rejäl ungdomlig förälskelse. Med inslag av långvarigt stabilt, tryggt äktenskap. Mångdimensionell kärlek helt enkelt. Vi gjorde nyligen en långkörning tillsammans. 6 timmar på de slingriga, rätt så gropiga och stundtals frostbitna vägarna mellan Stockholm och Sälen gick som en dans. Som en trygg, fyrhjulsdriven, förarassisterad, snabb och tyst dans. Jag känner mig liksom så hållen av min Outback. Så omhänder- tagen och trygg. Den tar hand om mig och barnen lika mycket som jag vill ta hand om den. Haha, jo den fick sig både en puss och en rejäl tvätt när vi anlände till vår destination. Jag kanske låter löjlig, men det här är så stort för mig, att ha valt min alldeles egna bil. Utan hjälp av någon välvillig men mansplain’ande man. För jo bilar är – trots att vi lever 2024 fortfarande – mest ”a mans world”. Vilket egentligen är jättekonstigt. Det finns 6,9 miljoner körkortsinnehavare i Sverige. Av dem är 52% män och 48% kvinnor. Typ hälften hälften. En majoritet av svenska manliga bilförare tycker dock enligt en ny undersökning att de är bättre än genomsnittet på att köra bil – och ju äldre de blir desto mer övertygade blir männen att ingen annan stör sig på deras körning. Det manliga självförtroendet är som allra högst i åldersgruppen 50 till 64 år – tre av fem anser sig vara bättre än genomsnittet av bilförare. Så jo, risken att bli mansplainad när man öppet börjar drömma om en ny bil är oerhört stor. Men min Outback har jag alltså valt på egen hand. Med frihetslängtan som drivkraft och maximal njutning som mål. Jag har gjort en gedigen research där säkerhet och framkomlighet tillsammans med utrymme för hundar, halmbalar, barn, matkassar, skidor, tält och sovsäckar och en klanderfri drag- kapacitet ska uppfyllas. En bil stark nog att dra mina hästar tryggt och säkert. Valet var aldrig svårt – självklart skulle jag ha en Subaru Outback. Drömmen planterades redan för mycket länge sedan. Närmare bestämt när jag för första gången fick stifta bekantskap med moster Ingers ”Vita Faran” 1990. Jo, det var min moster Inger hemmahörig i Åre som presenterade mig för Subaru för första gången. Och som denna bil gjorde intryck på mitt tonåriga jag. ”Vita Faran” drog oss uppför Tottvägen som ingenting trots att plogbilen inte hunnit sanda och dagsmejan gjort vägen hal som en ål. När sommaren kom tog den oss med ut i skogarna på de gropiga grusvägarna där murklorna tittade fram ur dikena. Ingen terräng och inga väder satte stopp för mosters vita fyrhjulsdrivna Subaru som också till skillnad från mammas bil gick igång. Och just det här med att gå igång som ett tryggt och stabilt kraftverk kom att bli oerhört viktigt för mig efter att som en maslowsk hund börjat förknippa mammas bils startmortors ledsna hackande med stark stress och ångest. ► 16 ALL THE WAY

ALL THE WAY 17

Subaru Outback är en ren bruksbil vilket en sån som jag går igång på. För en bil är väl till för att användas anser jag. Har aldrig förstått mig på idén om bilen som en statuspryl. Nåt att visa upp? Varför? Nej, klanderfri funktion och oöverträffad säkerhet är det jag värdesätter högst hos en bil. Jag vill ta mig från A till B med precis allt en häst- och hundtjej samt mamma behöver. Höpåsar, westernsadlar, hundbur, hjälmar, fodersäckar, ett gäng nyinköpta hönor i en kartong och högljudda ungar som vill till stranden eller fotbollsplan eller skidbacken. Hela vår familj liksom osar aktivitet och äventyr och det gör Outbacken till det alldeles självklara valet. Sen att Outbacken är BÅDE snygg och praktisk är ju förstås en bonus. Som sagt, jag är kär. ™ Jag vill ta mig från A till B med precis allt en häst- och hundtjej samt mamma behöver. 18 ALL THE WAY NYHET /// HÄNGMATTA Hopvikbar och portabel hängmatta i slitstarkt återvunnet material för livets äventyr. Hängmattan orkar 150 kg och är enkel att fästa både inomhus, utomhus och på resan. Upplev smidighet av högsta kvalitet! subarushop.se Officiell merchandisebutik för SUBARU. S1_Termosflaska_Hängmatta_Halv sida liggande.indd 2 2024-02-19 17:21

VILL DU FÅ KUNDTIDNINGEN DIGITALT I FRAMTIDEN? Scanna QR-koden och fyll i formuläret! More power to you Display och fast kabel – här är laddboxen som tar din upplevelse till nästa nivå

PÅ VANDRING GENOM SVERIGES TOSCANA Längst ner i söder lockar Österlen med äppelodlingar, nationalparker och kritvita stränder. Emil Sergel och Roger Borgelid snörade på sig vandringskängorna för att ta sig ner längs Skånes östkust. Bland böljande vinodlingar fann de Sveriges Toscana. TEXT: EMIL SERGEL FOTO: ROGER BORGELID 20 ALL THE WAY

ALL THE WAY 21

22 ALL THE WAY

Det är med lätta steg vi kliver av bussen i Brösarp. Vanligtvis släpar vi tunga ryggsäckar med stormkök, tält och sovsäckar men inte idag. Ryggsäcken väger bara några kilo när vi vandrar över daggstänkta kullar och letar efter den stora röda markeringen på Skåneleden. Vi har beslutat oss för att njutningen ska stå i centrum. Relativt korta dagsturer, bra boende och långa middagar. Första dagsetappen är ner till Vitemölla för att nästa dag ta oss vidare till Simrishamn där bilen väntar. Daggen och dimman skapa en speciell stämning när vi klättar över staketet i kohagen följer de röda markeringarna som säger att vi är på rätt led. Backarna böljar alldeles lagom för att skapa lite variation i vandringen. De små kontrasterna blir intressanta. Vi korsar ängar för att sedan ta oss igenom små skogspartier för att sedan vandra längs åar. Dimman lättar och avslöjar en blå himmel. Ensamma ekar på stora ängar är bland det vackraste som finns och man väntar bara på att Ferdinand ska dyka upp När korna dyker upp känns det snarare som att vi vandrar igenom en reklamfilm för Bregott. Men det är dags att lämna tv-programmen bakom sig och till fullo njuta av Österlen istället. Området kallas ju ibland för Sveriges Toscana och när vi helt plötsligt vandrar längs med vinrankor och vingårdar så är det svårt att tro att vi är kvar i Sverige. Jag visste inte ens att man kunde odla vindruvor här, än mindre att det fanns vingårdar. Österlenvin är ett populärt vin som skapas här nere och som dessutom vunnit några utmärkelser. Det går att beställa på Systembolaget, om ni någon blev vinsugen. Vi tar oss ner mot havet och tar sikte på Skepparpsgården som är ett vandrarhem i STF:s regi. Det är en idyllisk gård nära havet med fantastiska smörgåsar och kaffe. Gården härstammar från 1700-talet och är en perfekt utgångspunkt för vandringar. Byn heter Haväng och ger skäl för sitt namn – här möter gröna ängar vita sandstränder och grönt hav. Hade det inte varit fullbokat hade vi nog valt att bo här men det visar sig att vi inte kommer bli besviken på dagens boende som bara är några kilometer bort. Vi vandrar barfota på stranden och dimman kommer tillfälligt tillbaka. Jag får associationer till D-dagen i Normandie (alltså jag var ju inte med, men har ju sett det på film) men fotografen Roger blir lyrisk och skapar som vanligt fotomagi. Vi är framme vid dagens slutmål – den lilla byn Vitemölla. Vi ser vår första äppelodling och slår oss ner under ett träd och pallar några äpplen som avnjuts liggandes i äkta Rasmus på luffen-stil. Det är de bästa äpplen vi någonsin ätit! Vitemölla är ett gammalt fiskeläge som först befolkades under tidigt 1700-tal. Idag är det nog mest känt för Vitemölla Badhotell och lämpligt nog så är det där vi ska bo den första kvällen. Som tur är så är Vitemölla känt för sitt kök och med trötta fötter tar vi oss upp till den inglasade restaurangen efter en uppfriskande dusch. Där väntar en utsökt femrättersmiddag. Det blir en orgie i smaker där varje ny rätt överträffar den gamla. Hjortfilé, rödbetsglass och svampconsommé är bara några av läckerheterna. Proppmätta kryper vi ner till rummet och vaggas till sömns till ljudet av vågorna som bryter in hundra meter bort. ► ALL THE WAY 23

Begreppet Österlen myntades första gången 1847 i en skrift av prästen Nils Lovén. Det finns inga direkta avgränsningar utan begreppet Österlen används flitigt i turistbroschyrer. Men enligt en gammal avgränsning så är Haväng gränsen i norr och Simrishamn den södra gränsen. Alltså precis den sträcka vi vandrar. Idag väntar en dag full av kontraster men det blir en långsam och behaglig start. Det blir många lyxiga stopp de första kilometerna, vilket gör att vi får fuska de sista kilometerna i slutet av dagen. Men vi börjar med att strosa oss bort till Buhres fisk i Kivik som bara ligger någon kilometer från hotellet. Men deras lunchalternativ med nystekt sill med potatismos är för bra för att inte ta en tidig lunch. Vår gastronomiska resa fortsätter någon kilometer till innan det är dags för nästa stopp. Närmare bestämt Café Sågmöllan som är ett sjukt gammalt café i en mölla. Om man slår upp ordet idyll så får man upp en bild på fiket. Vi lyxar med finkaffe å kanelbulle innan vi masar oss några kilometer till söderut. Nu kantas vägarna av äppelodlingar och föga förvånande så dyker Kiviks Musteri upp. Trots fulla magar och det faktum att vi kommit ungefär 4 kilometer och klockan är två på eftermiddagen så måste vi såklart köpa med lite äppelmust i fabriksbutiken. Här kretsar allt kring äpplen och det finns böcker, provsmakningar, äppellundar och informationstavlor om den röda frukten. Man anordnar mustprovningar, säljer äppelkaka och guidar i Äpplets hus. Men den inhandlade musten får drickas gående för nu måste vi sätta fart. Vi når snart dagens höjdpunkt – Stenshuvud nationalpark. Stenshuvud nationalpark Vi vandrar in i en trollskog av barrträd och mosstäckta stenar och tar sikte på nationalparkens hjärta, det 97 meter höga Restberget. Naturen skiftar till lövskog och det är nästan en känsla av regnskog. Så grönt är det. Eftermiddagsljuset strilar mellan lövverken och havet hörs på avstånd. Stigen ringlar sig uppåt mot toppen och utsikten söderut är magnifik. Restberget är det enda som bryter en platta kustlinjen så utsikten är vida åt alla håll. På avstånd anar vi Simrishamn i söder, dagens slutmål som vi hoppas nå innan mörkret. Det finns en mängd alternativ om man vill vandra runt i nationalparken. Allt från korta rundor på några hundra meter till en vandringsled på några kilometer. Som sagt- nationalparken är inte stor. Däremot vacker och ett välkommet avbrott i den annars så platta landskapet. Ett tips är att vandra här på våren då hela nationalparken fylls med vitsippor. Nästa kontrast väntar då vi kommer ut på södra sidan av Stenshuvud och går ner till havet. Naturen ändras igen och vi tar av oss kängorna för att vandra längs med den kritvita stranden Östersjöns kalla vågor som slår in över ömma fötter. Nu väntar bara ett stopp till innan vi är framme i Simrishamn- Knäbäckshusen. Vi går söderut längs kusten och följer Skåne- leden. Den består av totalt 100 mils vandring över Naturen skiftar till lövskog och det är nästan en känsla av regnskog. Så grönt är det. Eftermiddagsljuset strilar mellan lövverken och havet hörs på avstånd. ► 24 ALL THE WAY

Vi ser vår första äppelodling och slår oss ner under ett träd och pallar några äpplen som avnjuts liggandes i äkta Rasmus på luffen-stil. Det är de bästa äpplen vi någonsin ätit! ALL THE WAY 25

26 ALL THE WAY A WORLD OF COMFORT HÄRLIG KÄNSLA REDAN FRÅN START Med en parkeringsvärmare från Eberspächer får du en förvärmd och säker bil med isfria rutor. Den drivs av bilens eget bränsle och fungerar utan tillgång till eluttag. Med kontrollenheten EasyStart Web, kan värmesystemet styras från vilket avstånd som helst via din smartphone, smartwatch, surfplatta eller dator. | EBERSPAECHER.SE

hela Skåne och leden ingår i en betydligt längre ”North Sea Trail” som passerar Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Holland och Storbritannien och är över 5000 kilometer lång. Vill man inte lyxa till det med hotell så finns det ett 80-tal vindskydd att övernatta i på Skåneleden. Vi går på Österlenleden som är totalt 188 kilometer och den börjar och slutar i Ystad. – Knäbäckshusen skulle ju vara här, vi kan väl inte ha gått för långt?, säger fotografen Roger Borgelid. Knäbäckshusen Vi har vandrat en bit på stranden och vill komma till Knäbäckshusen i fint eftermiddagsljus men nu börjar det bli väl sent på eftermiddagen. Vi skymtar till slut några hus strax ovanför stranden och konstaterar att vi är på rätt plats. Knäbäckshusen är extremt idylliska hus som innehåller en intressant historisk detalj. 1957 så skulle försvaret utvidga Ravlunda skjutfält och man flyttade helt sonika på hela byn. Idag är det lika mycket en liten by som en turistattraktion. Min första känsla är att det är som att gå runt i en Astrid Lindgren- saga. Den blir inte mindre påtaglig efter att tre små söta tanter vandrar längs med huvudvägen i byn. Det börjar bli bråttom. Vår bordsbokning på restaurangen En Gaffel kort i Simrishamn är om bara två timmar och vi inser att vi inte kommer hinna gå hela vägen och komma i tid. Vi vandrar ut längs böljande och grönskande backar till huvudvägen som går till Simrishamn. Kaxig av erfarenhet har jag fått för mig att vi ska lifta de sista kilometerna. Jag har liftat mig runt i många länder och anser mig vara en expert på området. Vi tar oss ner till en perfekt parkeringsficka och jag börjar försöka vifta in bilar. Frustrerande nog går det sådär tills Roger lyckas på första försöket. Ibland är det smartare att vara ödmjuk. Toscanakänslan sitter kvar när vi passerar den grönskande omgivningen genom bilfönstret. Inte visste jag att det gick att uppleva detta i Sverige. SÅ TAR DU DIG HIT: Det går alldeles utmärkt att ta sig hit med kollektivtrafik. Pågatågen tar dig till Simrishamn och sedan vidare med lokalbuss till Brösarp en gång i timmen. Ladda ner appen för Skånetrafik så kan du smidigt köpa biljetter. Egentligen är det bara onödigt med bil som behöver parkeras och hämtas upp. BOENDE: Det finns gott om boende. Vitemölla Badhotell är ett bra alternativ och även det lite enklare boende Kockska Gården i Simrishamn. Det kan vara många gäster under högsäsong så se till att boka i förväg. MAT: Det är ju svårt att inte nämna Buhres Fisk. Ett fiskrökeri med lunchmat som intas några meter från havet. Hade jag gjort om vandringen hade jag tagit med termos och mackor, det finns perfekta rastplatser under ekar i hästhagar, eller i Stenshuvud nationalpark. TURFÖRSLAG: Vi gick från Brösarp till Simrishamn vilket är ungefär 35 kilometer. BRA LÄNKAR: www.skaneleden.se ger dig utförlig information om vandring på Österlen. UTRUSTNING: Det var befriande att slippa bära med sig tält, vi gick med 5–6 kilo var på ryggen och hade med ett ombyte till kvällen, regnkläder, lite förstärkningsplagg och vatten. Glöm inte badkläder om du inte vill näcka! KARTOR: Det finns en karta per del led på Skåneleden. Dessa säljs på Skånes turistbyråer och hos välsorterade bokhandlare. Fakta: ALL THE WAY 27

Utbudet av motoroljor är stort och det är inte alltid lätt att veta skillnaden mellan olika märken och normeringar. Det är något som alla som stått framför hyllorna med motorolja och kliat sig i huvudet nog kan känna igen sig i. På Subaruverkstäderna använder man två oljor vid servicen: Subaru 0W-20 och 5W-30. Båda producerade av det schweiziska premiummärket Midland. – Det är oljor med fantastiska egenskaper för att förebygga motorproblem, hålla motorn ren och öka livslängden på katalysatorer och partikelfilter, säger Jonas Udd på Midland. Något som sticker ut lite extra är oljornas bevisat bränslesparande egenskaper som uppfyller marknadens högsta krav. – Bränsleförbrukningen minskar med upp till 2,5 procent jämför med om man servar med konventionell motorolja. Det ger lägre utsläpp och märks dessutom i plånboken. Kör man 1 500 mil per år sparar det runt 700 kronor vid pumpen, säger Jonas Udd. Spilloljan återvinns Precis som bensin och diesel är motorolja en fossil produkt. Men till skillnad från bensin och diesel kan en stor del av motoroljan faktiskt återvinnas. När Midland för 20 år sedan startade certifierad åter-raffinering av motorolja var de först med detta i Sverige. Idag är samtliga Subaruverkstäder certifierade för återvinning av den olja som ersätts vid service. – Det innebär att vi samlar upp oljan via vår återvinningspartner Ragn-Sells. Spilloljan åter-raffineras till nya basoljor som kan användas för tillverkning av exempelvis hydrauloljor istället för att förbrännas. Servicekundernas gamla olja återanvänds alltså till nya oljor i ett kretslopp, säger Jonas Udd. Märkbar CO2-besparing Genom att serva sin Subaru på en Subaruverkstad kan man vara säker både på att få Midlands bränslebesparande olja i motorn och på att spilloljan återvinns. – Idag väljer 35 000 Subaruägare att serva på Subaruverkstäder. Vi bad RagnSells att räkna på vad detta innebär och bara återvinningen av spilloljan leder varje år till en koldioxidbesparing på närmare 80 ton per år, säger Jonas Udd. Dessutom tillkommer en ännu större besparing i form av den lägre bränsleförbrukningen som motoroljan ger. Samtidigt är Jonas Udd noga med att understryka att detta endast är en liten del i förhållande till bilens totala utsläpp. – En ännu större besparing får man förstås av att köra bränslesnålt, ha rätt tryck i däcken och planera sin körning. Och om möjligt att välja en miljöbil, till exempel en Subaru med XFuel som kan drivas med etanol, säger Jonas Udd. Håll utkik efter verkstadens certifikat I samarbete med Midland återvinner Subaruverkstäderna bland annat spillolja, oljefilter, glykol och bromsvätska. Håll utkik efter din Subaruverkstads återvinningsingscertifikat från Midland och Ragn-Sells. Det berättar hur din verkstad arbetar idag. RÄTT OLJA SPARAR PENGAR OCH GER LÄGRE UTSLÄPP Det finns många anledningar att serva sin Subaru på en auktoriserad Subaruverkstad. Två av anledningarna har faktiskt att göra med motoroljan. Jonas Udd på Midland berättar varför. Jonas Udd – VD och säljare på Midland med över 30 år i branschen 28 ALL THE WAY

På Subaruverkstäderna använder man två oljor vid servicen: Subaru 0W-20 och 5W-30. Båda producerade av det schweiziska premiummärket Midland. Idag är samtliga Subaruverkstäder certifierade för återvinning av den olja som ersätts vid service. ALL THE WAY 29

I dag är Subaru största företagspartner som totalt under åren skänkt 55 miljoner dollar till stiftelsens olika initiativ som bevarar naturvärden och göra det möjligt för fler att upptäcka den fantastiska naturen. Utöver det har Subaru skänkt ytterligare 70 miljoner dollar till organisationer som arbetar för att bevara nationalparker. Subaru och NPF har genomfört en lång rad initiativ tillsammans. Många handlar om att minska avfallet i naturen och underlätta återvinning. Redan 2015 gjordes ett pilotförsök i de tre nationalparkerna Denali, Grand Teton och Yosemite där Subaru och stiftelsen tillsammans minskat mängden avfall som körs till soptippar med nästan 10 000 ton. Metoden har sedan införts i ytterligare nationalparker. Det görs också många satsningar i enskilda nationalparker, till exempel soldrivna återvinningsstationer eller vattenstationer där vandrare kan fylla sina vattenflaskor. USA har en lång tradition av att privata företag lägger stort engagemang och stora belopp på välgörenhet. Det gäller även Subaru och det har varit viktigt att stötta ett område som ligger i linje med företagets egna värderingar. ”Det är så många människor som hittar glädje, äventyr och avkoppling i de här naturens underverk som finns i vårt land. Subaruägare har väldigt täta kopplingar till nationalparkerna och därför vill vi vara med och skydda dem”, säger Alan Bethke som är marknadsdirektör för Subaru of America. Alla initiativ handlar inte bara om miljöfrågor, Subaru och NPF fokuserar även på att locka nya typer av besökare till parkerna. Bland annat har särskilda kampanjer gjorts mot minoritetsgrupper som inte känner till parkerna eller inte har råd att besöka dem. Här erbjuds kostnadsfria turer tillsammans med rutinerade guider. De senaste 16 åren har arrangemanget Subaru Share the Love Event genomförts av Subaru i USA och deras återförsäljare. För varje såld eller leasad bil under kampanjperioden ger Subaru ett bidrag till välgörenhet. Hela 285 miljoner dollar har samlats in och utöver NPF har bidrag lämnats till organisationerna Meals on Wheels (måltider till behövande), Make A Wish (upplevelser för sjuka barn) och ASPCA (djurhälsa). Utöver detta ges bidrag till fler än 800 lokala initiativ. SUBARU STÖTTAR AMERIKANSKA NATIONALPARKER I över tio år har Subaru stöttat National Park Foundation (NPF) som är den stiftelse som ger bidrag till att bevara USA:s över 400 nationalparker. TEXT STEFAN OLSSON & SUBARU OF AMERICA, INC. BILD SOA Läs mer om Subarus och NPF:s gemensamma arbete här: Fakta: 30 ALL THE WAY

Subaruägare har väldigt täta kopplingar till nationalparkerna och därför vill vi vara med och skydda dem. ALL THE WAY 31

LITE SVERIGE I JAPAN Tro det eller ej, men det finns en by i Japan som heter SWEDEN HILLS, eller スウェーデンヒルズ (sueeden hiluzu) på japanska. Sweden Hills ligger på ön Hokkaido bara tre mil från tvåmiljonersstaden Sapporo. Om man för svenskar nämner Sapporo brukar de flesta känna igen staden då vinter-OS hölls här 1972. TEXT & BILD PETER WEMMERT 32 ALL THE WAY

ALL THE WAY 33

Hur kommer det sig att det finns en svensk by på en plats som knappt någon svensk satt sin fot på? Ett svar är att en svensk ambassadör under sitt besök i grannbyn Tobetsu ska ha nämnt hur likt atmosfären och landskapet var hans hemland. Ett annat att man från japanskt håll under 70-talet letat efter inspiration i U.S.A. och Skandinavien. Hur det än var flyttade de första invånarna in under mitten av 80-talet och byn blev en succé, väl lämpad för kalla vintrar med meterdjup snö. Husen är välisolerade med treglasfönster och extra tjock väggisolering som annars inte är någonting man associerar japanska hus med. Karaktäristiska drag Byn skiljer sig helt från allt annat i Japan. I det vanligtvis strukturerade Japan med allt format som ett rutnät slingar sig här vägarna fram genom skogen. Hade det inte varit för skyltarna på japanska skulle man lätt kunna tro att man befann sig i Dalarna omgiven av röda villor med vita knutar. Här är trädgårdarna stora och luftiga. Inte heller störs man av några telefonstolpar eller elledningar som annars alltid täcker de japanska gatorna. Här i Sweden Hills är de nedgrävda. Något man däremot inte ser skymten av är studsmattor och pooler, och trädgårdarna kan nästan te sig för kala. Inne i husen ser det faktiskt också ut som hemma i Sverige, men med den där lilla skillnaden att det står ett par japanska tofflor att ta på sig när man ska in på toaletten. Midsommar Mitt i byn finns Swedish Center Foundation som anordnar tillställningar, utbildningar och ger ut tidningen Björk. Det är här som man drar i trådarna och ordnar kulturutbyte med svenskar. Inne i huvud- byggnaden finns mängder med svenskt hantverk såsom glasföremål och dalahästar. Tillställningarna som anordnas är mindre språkkurser, Lucia, kräftskiva, surströmmingsskiva och förstås midsommarfest. Just den där midsommarfesten i Japan är ett populärt inslag. Japaner i svenska folkdräkter som tågar med svenska flaggor och som reser majstång. Kan det bli mer svenskt? Ja, det skulle i så fall vara när de spelar Äppelbo gånglåt på fiol eller dansar kring stången. Oj vad förvånad man blir. Men snapsen till sillen lyser med sin frånvaro. Att vara den ende svensk bland ett hundratal midsommarfirare är en märklig upplevelse. ► Inne i ett av husen i Sweden hills kunde man finna allt möjligt svenskt hantverk. Givet var dock dalahästen och glashantverk från Småland. 34 ALL THE WAY

ALL THE WAY 35

Om det är ett ord som japaner här kan på svenska så är det fika. Det lärs ut på alla språkkurser och märkligt nog finns det faktiskt minst ett tiotal caféer i Japan som heter just Fika. Övrigt att uppleva Den golfintresserade har kommit helt rätt, Sweden Hills golfklubb ligger granne med byn. Vill man stanna över natten hyr man en husmodell här med det passande namnet Villa Leksand. Innan man lämnar Sweden Hills måste man passa på att besöka visningshuset från Sweden House i västra delen av byn. Sweden House är det företag som byggt husen här. I just det här visningshuset står dalahästarna uppradade bredvid TV:n och i köket. På TV-bordet ligger två välkända svenska kaffepaket tillsammans med två kaffekoppar och på ovanvåningen står det en vit spargris på en hylla. Som om inte det vore svenskt nog pryds väggen inne i barnets sovrum av en stor bild på en hustomte. Att ta sig hit Om du är intresserad av japansk midsommarfest firas den söndagen veckan innan vi i Sverige firar midsommar. Enklaste sätt att ta sig till Sweden Hills är från tågstationen i Tobetsu norr om Sapporo där man tar taxi de sista 11 minuterna. Den största skillnaden mellan den svenska midsommaren och den japanska versionen vid Sweden hills måste ändå vara avsaknaden av jordgubbstårta, kavring, sill och nypotatis. 36 ALL THE WAY NYHET /// TERMOSFLASKA The Bottle Collector Subarus nya termosflaska i rostfritt stål håller kyla i 24h samt värme upp till 12h. Och bäst av allt, att du håller denna flaska i din hand innebär att 100 plastflaskor kommer att plockas från stränder och kustområden runt om i världen, innan de når ut i våra hav. Genom partnerorganisation Plastic Bank håller vi tillsammans haven renare och gör den skillnad vi kan för att skapa en mer hållbar och rättvis värld för kommande generationer. subarushop.se Officiell merchandisebutik för SUBARU.

ALL THE WAY 37 För din Subaru Vinter- och Sommardäck WinterCraft WI51, WinterCraft WI32 ECSTA HS52 B2B eCommerce platform www.interwheel.se

DETTA ÄR EN ARTIKEL FRÅN SUBARU FÖRSÄKRING HUR KAN EN BILFÖRSÄKRING VARA BRA FÖR MILJÖN? Spara tid, mil och miljö med fotobesiktning Du kan även göra klimatsmarta val som bilägare, oavsett vilken sorts bil du har. En mycket uppskattad, praktisk och resurssparande tjänst är fotobesiktning vid bilskador. Istället för att boka tid hos verkstaden, ta sig dit, få skadan besiktigad, boka tid för reparation, åka hem och köra tillbaka igen när det är dags för lagning, kan alla Subaru-ägare med Subaru Försäkring klara av de första stegen med mobilen. Man tar en bild på skadan, beskriver den och skickar till verkstaden. De gör en bedömning och skickar en offert varpå tid för reparation kan bokas. – Det här är en enkel procedur som sparar tid, pengar och miljö – i snitt 40 km körning per skadeärende. Elbilsbatterier sänker elräkningen Att återanvända elbilars batterier är ett annat exempel på ett bra sätt att återanvända delar från demonterade TILLSAMMANS TAR SUBARU OCH SUBARU FÖRSÄKRING STEG I EN POSITIV RIKTNING SOM INTE VAR MÖJLIGA FÖR NÅGRA ÅR SEDAN. I DEN HÄR ARTIKELN BERÄTTAR SUBARU FÖRSÄKRINGS HÅLLBARHETKOORDINATOR JONAS FAGERSTRÖM OM VAD HANS FORSKNING GÖR FÖR ATT FÖRSÄKRINGSÄRENDENA SKA BLI MER MILJÖVÄNLIGA. bilar. Innan batterierna slutligen återvinns för de värdefulla metallernas skull, kan de fungera som energilager i fastigheter. En kombination av solceller och batterier kan göra det möjligt för många hushåll att bli helt eller delvis självförsörjande på el- energi. Batterilagret kan laddas upp när elen inte är så dyr istället för under morgon- och kvällstopparna, bra för både miljö och plånbok. Klimatsmarta glasreparationer Ett bra exempel på en klimatsmart metod som relativt snabbt fått stort genomslag är reparation av bilglas. Idag repareras nästan hälften av alla glasskador istället för att byta hela rutan. Varje ruta som repareras sparar i snitt 44 kg CO2 jämfört med att byta till en ny. Reparerar man snabbt efter att skadan uppstått blir också reparationen i princip osynlig. Mycket återstår att göra men ut- vecklingen går onekligen framåt, 1 2 3 både i stort och smått. I många val man ställs inför som bilägare kan man ofta välja något som är lite mer klimatsmart, till exempel fotobesiktning och reparation av glasrutor istället för att byta till nytt. För bilen, plånbokens och planetens skull. n Fotobesiktning sparar tid, pengar och miljö. 38 ALL THE WAY

DETTA ÄR EN ARTIKEL FRÅN SUBARU FÖRSÄKRING Jonas har 22 års erfarenhet av motorförsäkringar, hållbarhetsarbete och allt som sker efter att man köpt sin bil. Han och If, som står bakom Subaru Försäkring, jobbar oförtrutet med att innovera och ta fram nya tjänster och system för att bidra till klimatomställ-ningen. – Vi är i början av en omställningsprocess och medvetna om att det är en resa som kommer ta lite tid. Men med transparens och rätt information är jag övertygad om att vi kommer kunna erbjuda både fler klimatsmarta produkter och få våra kunder att både acceptera och tycka om dem, säger Jonas. Värdefullt material sorteras ut för att återanvändas och återvinnas, till exempel plast och aluminium som sedan kan använda för att producera nya bilar. Jonas Fagerström Nordic Sustainability Coordinator, Motor Claims Subaru Försäkring (if). ALL THE WAY 39

För den som aldrig hört talas om taktält är det ett smidigt tält som monteras på bilens takräcken och fälls upp som en större solfjäder. Till skillnad från fjälltält eller större campingtält slipper man bekymra sig för grus, insekter och knöliga stenar i ryggen. Dessutom är madrassen mycket mjukare än ett liggunderlag och du slipper markfukten. Bara fördelar alltså. Det första serietillverkade taktältet såg dagens ljus redan på 1950-talet i Italien. Det var företaget Autohome som var ett av de första bolagen som realiserade en galen idé, men redan på 30-talet tycks det ha funnit hemmasnickrade alternativ. Fördelen är att man slipper resa med sovsäck och liggunderlag och kan sova bekvämt med både täcke och kudde. Dessutom kan sovgrejerna ligga kvar, åtminstone i de modeller som är tillräckligt stora. – Det är en otrolig frihet att kunna åka spontant. Eftersom vi aldrig tar av taktältet kan vi när som helst realisera en galen idé och ge oss ut och campa utan någon startsträcka. Det tar ingen tid att packa och man kan snabbt ge sig av när vädret är tillräckligt bra, säger Jennifer Johansson som pluggar till redovisningskonsult och drömmer om en egen häst. Även då är Subaru Outback ett självklart val för att kunna dra tunga häst- transporter och åka säkert även när underlaget är besvärligt. – Det gäller att planera för framtiden när man köper bil. Billigare och enklare än hotell Både Jennifer och Max gillar att åka runt på bilträffar och musikarrangemang och då är taktältet en uppskattad följeslagare. De slipper dyra hotell När Jennifer Johansson och Max Sjöberg skulle köpa ny bil var Subaru Outback ett självklart val, men aldrig hade de kunnat drömma om att skaffa en campingbil med tält på taket. – Det blev kärlek vid första ögonkastet, berättar Jennifer som gärna campar året om. TEXT & FOTO:NIKLAS KÄMPARGÅRD Taktält kan omöjligt vara något för oss...” ► Med sovsäck är det varmt och gott i tältet. Sommartid använder Jennifer och Max vanliga täcken och kuddar. 40 ALL THE WAY

FAKTA: Jennifer Johansson och Max Sjöberg Hunden Dessie 1,5 år, en Welsh corgi cardigan. Kör: Subaru Outback 2023. Gör: Jennifer går sista terminen på utbildningen till redovisningskonsult och Max läser upp sina betyg för att kunna söka in till en pilotutbildning. Bor: Mitt i Falkenberg. ALL THE WAY 41

42 ALL THE WAY

och kan fokusera på upplevelsen snarare än logistiken att förflytta sig mellan eventområden och boenden. Dessutom kan man laga mat vid tältet och leva husbilsliv utan att behöva köpa ytterligare ett campingfordon. – Vi har bland annat besökt en bilutställning på Mantorp Park och en musikfestival för elektronisk musik i Belgien och vid båda tillfällena har vi campat, säger Max som uppskattar att det tar mindre än fem minuter att resa tältet och ungefär det samma att packa ihop det igen. Sommartid använder de täcken och kuddar, men under vinterhalvåret är sovsäckar att rekommendera. Täckena och kuddarna ryms enkelt i tältet också när det fälls ihop, men sovsäckarna väljer de att packa undan och förvara inne i bilen. Mest för att de ska vara lite extra varma när allt annat är iskallt. Hittills har Jennifer och Max inte sovit ute när det varit tvåsiffriga kallgrader, men det dröjer förmodligen inte länge innan det blir vinterpremiär. Hunden Dessie, en ett och ett halvt år gammal Welsh corgi cardigan fullkomligt ► Det är förbjudet att åka ner på svenska stränder tack vare terrängkörningslagen men på Ringsegårdens bilstrand i Falkenberg är det tillåtet. Dessie trivs i taktältet, men måste lyftas upp och ner. ALL THE WAY 43

älskar taktältslivet och sover gärna mellan Max och Jennifer. Hon måste lyftas både upp och ner i tältet, men står tålmodigt och väntar på sin tur. Fördelen med Wera taktält och Subaru är att man kan köpa tältet som ett originaltillbehör. Det innebär att man beställer tältet på samma sätt som om man köper till en dragkrok. – Vi visste knappt att det fanns taktält när vi åkte för att provköra Subaru. Lyckligtvis satt det ett tält på bilen som vi fick prova. Det var också den bilen och det tältet som vi köpte. På så sätt slapp vi väntetider och kunde hämta bilen redan veckan efter och tälta direkt, berättar Max som uppskattar frihetskänslan och ser fram emot sommarens fisketurer. Hittills har alla campingnätter tillbringats vid en sjö eller vid havet på en lämplig parkering. Det är viktigt att respektera terrängkörningslagen och stanna på vägen (eller alldeles bredvid) utan att ge sig ut i väglös natur. Klassiska instagrambilder, där man campar på paradisstränder eller mitt ute i skogen är som vanligt kraftfullt missvisande. Det är nämligen förbjudet att åka offroad i Sverige även om man äger marken själv. Men det finns undantag, inte minst i Falkenberg där Max och Jennifer bor. – Vi har en bilstrand bara några kilometer söder om stan där man får åka ut och övernatta på stranden året om. Det går inte att komma ut med husbil eftersom det finns en höjdbom, men vi kan trots taktältet komma under bommen med några centimeter till godo, säger Jennifer och tar med oss ner på stranden. – Nu förstår du varför vi trivs i Falkenberg. Luftar tältet under vinterhalvåret Eftersom Max och Jennifer saknar lämpligt förråd tar de heller inte av tältet under vintern. I stället luftar de det några gånger under vinterhalvåret och låter vindarna torka bort eventuell fukt och kondens som kan uppstå under överdagsskyddet. Planen var att förvara tältet i Jennifers morfars lada, ► Vi reser alltid efter mottot att lämna en plats i finare skick än när vi kom. 44 ALL THE WAY

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=